söndag 18 november 2012

Piffad tröja. Piffad frisyr.

I fredags var Majkis på sin 5-årskontroll på BVC. Allra sista kontrollen innan hon flyttas över till skolan. Inte klokt vad stor hon har blivit. 5-årskontrollen avslutades med en liten spruta i armen. Och för att Majkis fick en spruta fick fick hon lite pysselgrejor av oss. Flirtkulor till hennes minimellogubbar. Och textilpennor och en vit tröja. Majkis var inte sen med att sätta igång med att skapa. Tröjan pyntades med en bild av henne själv och en giraff som heter Sam. Och förstås hennes namn.

-Mamma, jag skriver ett fusk-K. Det gör inget va?

Och jag fick frågan hur jag gjorde Majkis Tingeling-frisyr. Plättlätt. Allt man behöver är en skumgummi-donut.
De finns att köpa lite överallt. Tex på håravdelningen på klädbutiker. Jag har köpt mina på Gekås. Ullared. 9,95 kr.
Jag brukar sätta upp en tofs på huvudet och sedan sätta på donuten, dra den längst ut på tofsen och börja linda hårtopparna runt. Sedan är det bara att rulla ner donuten längs tofsen så håret lindas runt. Lite hårnålar för att fästa hårbullen och det är klart. Fungerar alltså även på såna som inte sitter still mer än nödvändigt.
Och BVC-sköterskan berättade att man kunde få lite feber på kvällen eller dagen efter sprutan. Och hon hade rätt. Febern kom på lördagen. På mig. Jag kände att jag kunde ta den delen. Sköterskan sa visserligen inget om att man kunde få huvudvärk, snörvel och halsont av sprutan. Men jag tog det med för säkerhets skull. God mor som man är.

Ha en fortsatt go söndag.

7 kommentarer:

Luxxie - Kreativt kaos sa...

En sån fin tröja hon gjorde! Älskar barns skapande, det blir så gulligt och fint :)

Sånna där hårbullar är så praktiska och enkla att göra. Kanske ska ge mig på att prova igen, sist hade jag för kort hår och fick fäst håret runt bullen bara :)

Madele sa...

Ja det må jag säga vilken god och självuppoffrande moder du är som tog hand om febern... Hihihi :-D

Snygg tröja Majkis gjorde och jag tycker fusk k:et är så coolt att jag kanske börjar göra sådana jag med!

Aha tack då vet jag att 5 års kollen är på gång, sjukt att de börjar skolan till hösten!!!

Kram på er!
Timjan m 2

Photo by Maria sa...

Ja det var ju snällt att du tog febern ;)

Krya på dig nu...

Så fint Majkis målat på sin tröja..

Kram Mia

Anonym sa...

Jag älskar din humor. Inte konstigt att Majkis är så
go och härlig. Att du tar över Majkis feber och för säkerhets skull en riktig förkylning också gör ju inte saken sämre. Krya på dig.

Trippelkram till dig, Majkis och Kungen
från Monica

Tyg och otyg sa...

Vilken fin tröja! Giraffen är ju helt underbar.

Fröken Pimpinett sa...

Oj vilken härlig tröja Majkis fixade!

CreandoPhoto sa...

Du är en fin människa, det är det jag alltid har trott :)

Kramar

Och förresten, tröjan är en av de finaste jag har sett!!!