tisdag 27 maj 2014

Hemmasydd cowgirl-dräkt.

 Idag hade Majkis en stor träff med alla förskoleklasser i kommunen. Alla skolor hade olika utklädningsteman som de skulle vara utklädda till. Och Majkis sexårsgrupp skulle vara cowbojsare. Vi fick låna en cowboyhatt av en kompis son. So far so good. Men det ju inte så att det dräller av cowboykläder här hemma precis. Det gör det verkligen inte. Jag fick dra fram symaskinen.
Sambon offrade två par trasiga jeans. De slaktade jag och tillverkade en liten jeanskjol av.
 Jag målade en mall. Som en rektangel men lite smalare upptill, som senare skulle bli midjan. Klippte fem delar och sydde ihop dem. Klippte rent och fållade upptill och nertill. Jag klippte även ut alla hällor på ett par av jeansen och sydde på runt om.

Jag skickade  iväg sambon till tygaffären att köpa lite fuskskinn. Målade av en väst som är för liten till Majkis. Förstorade delarna något och sydde ihop.
 Självklart klippte jag till fransar och applicerade framtill...
 ...och baktill.
Blev en del fuskskinn kvar. Kanske skulle sy en väst till sambon med. Är väl på tiden att skinnvästen får en revival igen. Är ju ett tag sedan det var 90-tal menar jag. Ju mer fransar desto bättre. Och han har säkert några gamla cowboyboots från eran kvar i gömmorna. Och så kan han ju skaffa page med mittbena igen. Vore ju fantastiskt.
 Singoallablusen som Majkis har på sig under västen sydde jag av en av sambons gamla skjortor när Majkis skulle på sjörövarkalas förra året. Så det blidde återbruk på återbruket. Perfekt.
Nu tänker ni att min stackars sambo snart inte har några kläder kvar så som jag håller på. Men då tänker ni inte på att sambon snart kanske ska få en skinnväst. Med fransar. Och mycket mer än så behöver man väl inte ha på sig i sommar?

13 kommentarer:

Maria sa...

Snyggt jobbat!

Anonym sa...

Varför inte sy honom ett par badbyxor av skinn? Han kommer garanterat bli poppis på stranden i sommar😄

Sockan o Vanten sa...

Vilken cool cow-girl! Du är fantastisk på att trolla fram kläder och idéer, och så gillar jag ditt sätt att skriva; avskalat, enkelt och roligt :)
Trevlig långhelg - Ulrika

Mamma Mia sa...

Världen behöver fler vilda västar med tuffa tjejer i. Bra jobbat!

Mia sa...

Fantastiskt fin cow boy girl. Vilken tur att hon har en mamma som kan svänga ihop en dräkt sådär. nästan lite som sin morfar som lyckas svänga ihop en bänk bara sådär.

Anonym sa...

Vad nice dräkten var!!! Vad bra den passar till Majkis!!! Ha en bra dag!!! Eller varför inte: Ha ett bra och lyckat liv!!!! //Saga

AnnaG sa...

Det var inte 6 års yran som majkis var på? Isf var vi på samma träff :)

kungen o majkis sa...

Såg du mig ;-)? Det var jag som satt och snyftade på rad 4 när de sjöng clownsången.

Rumpetuss sa...

Men shit vad du är duktig!!! Alla skulle ha en mamma som du som bara sådär fixar ihop en cowboydräkt!! Själv skulle jag googlat sen klick klick beställa hem...inte alls pyssligt och garanterat inte lika snyggt!!! Jag hoppas din duktighet smittar över internet 😀

Cicci H sa...

Så himla fina de måste vara - både Majkis och Sambon :-)

Unknown sa...

Price Information Car And Motorcycle , When There are pleased to see here

Car Pricing Information
Information Cars and Motorcycles

Unknown sa...

Price Information Car And Motorcycle , When There are pleased to see here

Car Pricing Information
Information Cars and Motorcycles

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.