fredag 18 december 2015

Virkad glögg-flugsvamp. Med mönster.

 Plötsligt händer det. Här kommer mönstret på årets glöggflaskepynt som jag virkade till pappa i fars dag.

Virkad glöggflugsvamp.
Tilda-garn. virknål 3,5.

Svampfot. 
(överdraget till flaskhalsen)
i vittvarv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4-19: 1 fm i varje maska.
Längden på svampfoten är ju beroende på vilken sorts glögg du har..testa på flaskan vart efter. 

Flugsvamp.
överdelen i rött.
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7: 1 fm i de fem första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 8: 1 fm i de sex första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 9: 1 fm i de sju första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 10: 1 fm i de åtta första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 11-16: 1 fm i varje maska.

Underdelen av svampen.
i vitt
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7: 1 fm i de fem första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 8: 1 fm i de sex första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 9: 1 fm i de sju första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 10: 1 fm i de åtta första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 11: 1 fm i de nio första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 12: 1 fm i de tio första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 13: 1 fm i de elva första maskorna. 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
byt till rött
varv 14: 1 fm i de tolv första maskorna. 2 i nästa, fortsätt varvet ut.



 Flugsvampsprickarna.
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. Slut till en ring med en smygmaska. Spara en lång tråd så du kan sy fast pricken på svampen sen.

Sy ihop överdelen med underdelen på svampen och fyll med vadd innan den är helt fylld. Sy på prickarna. Och sy till sist fast hela överdelen på svampfoten. 


Jag virkade även en liten ring runt svampfoten. Jag virkade först ett varv med fm i mellanrummen (markerat med rött), sedan gjorde jag ytterligare ett varv med två fm i varje fm hela vägen runt.

Visst hinner ni virka en innan julafton är här? Nånstans mellan knäckkokeriet och julklappsinslagningen?

Ja, det var ju ett tag sedan jag bloggade nu. Efter nästan 6 års bloggande tog det tvärstopp. Jag har älskat att blogga. Haft så väldans kul under tiden. Och det har gett mig så mycket. Men just nu tar det emot för mycket att blogga. Så jag sätter ett stopp här. Kanske temporärt. Kanske forever.

Under dessa 6 åren sedan jag började har jag lagt ut över 700 inlägg. Och över 4 miljoner tittat in hos mig. Jag har fått nästan 8000 tusen kommentarer. Och jag är så väldans tacksam för varenda en.

Jag har verkligen inte slutat pyssla. Har verkligen inte slutat virka. Går ju inte. Hur skulle det se ut?
Jag har bara bytt forum. Kanske temporärt. Kanske forever. Om du är nyfiken på vad jag håller på med så finns jag på Instagram där jag heter kungenomajkis.

Jag önskar er en fantastiskt härlig jul och ett riktigt gott nytt år. Och keep on virking!

Allt gott till er alla!// Erica


13 kommentarer:

Tinneshobbyworld sa...

How beautiful! Well done!
Wishing you happy holidays!
Greetings, Tinne

Lisa H sa...

Vet du va, jag tänkte på dig och bloggen idag! Kul att du är tillbaka! Allt gott!

Ida sa...

Det var då för väl att du inte slutat virka men desto ledsammare att du slutar blogga. Men sånt är livet;det tar nya vägar ... så ha det gott och lycka till.

Anita - AnniesGranny sa...

Så roligt att se ett nytt mönster och ett nytt blogginlägg av dig!
Hoppas verkligen att det inte är det sista inlägg du gör, jag är nog inte ensam om att se fram emot dem!
Ha en underbar Jul, ett Gott Nytt År och ett 2016 som blir allt vad du önskar dig!

tygochgarn sa...

Jag har också saknat ´dina humoristiska inlägg med inspirerande virkidéer. Roligt med flugsvampen. Synd om du slutar blogga, men jag är ändå glad att anledningen mest verkar vara att det inte känns lika roligt längre, har faktiskt, trots att jag inte känner dig, funderat lite över om det hänt något tråkigt som gjort att du inte bloggat på ett tag. Nu verkar det ju inte vara så. Skönt. Var sak har ju sin tid.
God Jul och Gott Nytt År!

Birgitta A sa...

Jag har saknat dig och dina härliga inlägg, men allt har sin tid, tackar för det du bjudit på.
Tackar också för mönstret på flugsvampen, saknade årets glöggprydnad när jag tog fram dom gamla.
Ha det bra och God Jul o Gott Nytt År!

Unknown sa...

Tack för din fantastiska blogg och att du motiverat mig till virkning! Jag älskar virkning även fast stickningen var det jag började med för tre år sedan. Min svåger fick barn och jag skulle prompt sticka en tröja. Jag klarade det! Internet och din blogg har varit inspirerande. Nu har jag blivit moster och virkningen och stickningen har tagit en väldans fart :-) Skönt att höra allt var väl och även att din kreativitet finns kvar. God Jul och Gott nytt år!

Lisa H sa...

Inser ju att jag inte läste ordentligt första gången. Skönt om dig och de dina, oavsett om du bloggar eller inte...

M sa...

God Jul och gott nytt är Erica, önskar dig allting gott. Hoppas att allt är bra med de dina. Tack för din inspirerande blogg, du har helt rätt i att man ska göra det som är roligt. Hoppas att du låter din blogg ligga kvar så att jag kan får fortsätta njuta av dina kreationer :-).
Julkram

Rumpetuss sa...

Hej igen! Vilken fin svamp! Jag provade att virka glöggrenen till flaskan, blev väldans fin! Tråkigt att höra att du inte ska blogga mer - hoppas på Paus för dina inlägg är så inspirerande och härliga! Önskar dig allt gott och vi syns på Instagram (å här igen nån dag hoppas jag 😉) Tack!!!!

Anonym sa...

Tack för allt kul och inspirerande!
Du fick mig att börja virka.
Ha så roligt med vad du än tar dig för!
Lotta

Anonym sa...

Jag virkar inte men har haft fina stunder när jag läst dina inlägg som sprider värme och humor. Du har förmågor jag beundrar. Tack!
Allt gott
Maria

Ana Love Craft sa...

Oooh! This is really adorable! Great idea!
Wishing you a year full of creativity and fun projects!
Hugs and love from Portugal,
Ana Love Craft
www.lovecraft2012.blogspot.com