söndag 13 november 2011

Rudolph, the rednosed glögg-ren.



Idag är det fars dag. Hurra för alla pappor! Och jag har köpt lite glögg till min käre far. Och för att skoja till det lite har jag virkat ett renhuvud som dekoration. Jag skrev ner beskrivningen under tiden jag hittade på... om det är någon mer som är sugen på att virka en glögg-ren.

Du behöver brunt, rött, svart och vitt garn. Och en svart piprensare.

Huvud. I brunt
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra fösta maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7-11: en fm i varje maska.
varv 12: 1 fm i de fyra första maskorna, sedan en minskning( virka ihop de två nästkommande maskorna), fortsätt så varvet ut.
varv 13: 1 fm i de första tre maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 14: 1 fm i de första två maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 15: 1 fm i den första maskan, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.

Trä in en svart piprensare på toppen av huvudet, och forma till horn. Fyll sedan huvudet med vadd. Spara en lite längre tråd till monteringen.

Nosdelen. I brunt
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5 o 6: 1 fm i varje maska.

Öron. I brunt
Gör 7 lm. Börja i andra maskan från virknålen med en fm, sedan i de följande maskorna stl, dstl, stl, fm, sm. Tre lm och fortsätt sedan på andra sidan, för att göra andra halvan av bladet, med en fm, stl,dstl,stl,fm och sist en sm.

Nos. I rött
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. Börja ca 30 cm in på tråden.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: minska tills det bara är 4 maskor kvar på varvet.
Stoppa in den 30 cm tråden i nosen som stoppning.

Hals. I brunt
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4-19: 1 fm i varje maska.
Längden på halsen är ju beroende på vilken sorts glögg du har..testa på flaskan vart efter. På Grythyttans Skogsglögg funkar det med sammanlagt 19 varv.

Halsduk.
80 luftmaskor i rött. Virka tillbaka med stolpar. Byt till vitt och virka en rad med fm. Byt tillbaka till rött och virka en rad med stolpar igen.

Montering.
Sy fast nosdelen på huvudet och fyll med vadd. Sy fast den röda nosen på nosdelen och brodera ett streck rakn ner över nosdelen. Sy fast öronen på sidorna. Brodera ögonen med svart tråd. Sy fast huvudet på den virkade halsstrumpan. Ett tips är att trä på den virkade halsen på flaskan och sedan sy fast huvudet på plats.

Till sist, knyt fast halsduken runt halsen. Titta på den röd-vit-juliga halsduken. Och intala dig själv att det inte ser ut som om renen är inlindad i bacon.



Och så måste vi ju fira vår egen pappa. Självaste Kungen & Majkis-pappan.


Pappan med Majkis, då 3,5 år, nu 3 år och 50 veckor. Pappan med Kungen, då 4 år, nu 8,5 år.

Jag gjorde en liten pappa-intervju med Majkis, dagen till ära.

Hur gammal är din pappa?
-Så här. *håller upp alla fingrarna på sin ena hand* Han är äldre än mig iallafall.

Vad jobbar din pappa med?
-Ta hand om Kungen.

Vad är din pappa bra på?
-Ta hand om Kungen. Och ta hand om verktygen. Och spela innebandy. Jag är bra på att leka.

Vad är din pappa inte så bra på?
-Han kan inte diska.

Vilken är din pappas favoritmat?
-Kycklingben.

Vad tycker din pappa mest om att dricka?
-Öl tror jag.

Vad brukar du och din pappa göra tillsammans?
-Leka. Med Barbies. Och spela hundspelet. Och bygga stall med Duplot.

Vad tycker din pappa mest om att göra?
-Titta på fotboll. Och ta hand om verktygen.

Hur är du och din pappa lika?
-Pappa har fina kläder. Och tuffa kläder. Han tycker att han är snygg och så.

Hur är ni inte lika då?
-Pappa har skärp. Det har inte jag. Jag har duplo och lego. Det har inte pappa. Jag har en docksäng också.

Hur vet du att din pappa älskar dig?
-Så hääär mycket *sträcker ut armarna så mycket hon kan*

Om pappa var en tecknad figur...vem skulle han vara då?
-En prins. Då skulle han dansa med mig.

Är det något snällt du skulle vilja säga till din pappa?
-Min pappa är den finaste pappan.

Ha nu en riktigt fortsatt fin fars dag. Och du...virka en glögg-ren.
Du vet att du vill.

19 kommentarer:

Mary sa...

Kommer helt klart virka en glöggren!
Fin intervju:)

Emilia sa...

Cool! Du är duktig du och skriver upp dina mönster, jag virkade också ett improviserat renhuvud en gång och undrade sen hur då ;)

Otaliga projekt sa...

Åh, vad jag skulle vilja virka en sån glöggren. Jättemycket!

Petra / Popetotrora sa...

Tackar, tackar! Då vet jag vad jag ska ha som Gå bort-present till decembers glöggfester!

Fru Bävers virkvrå sa...

Va charmig! Ja, den vill jag absolut virka!

Fia sa...

Jag vill bara säga tack för en helt underbar blogg, den berör och ger mig glädje och får mig att tänka på nya sätt kring livet, det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva men jag vill främst säga tack, sluta inte skriva!

Marobelda sa...

Jättefin glöggren och vilket härlig tös du har, jag blev tårögd.

Anonym sa...

Vilken fantastisk ren! Den ska virkas :)

Fröken Fräken sa...

Jag vet att jag vill, men jag kan ju inte..! Och jag tyckte att den charmante renens halsduk enbart såg ut som en trendig och hipp halsduk.

Han verkar vara väldigt förtjust i verktyg den där pappan.

Marianne sa...

Vilket bra ge-bort tips, tack! /Marianne

alarnophotography sa...

Sötaste Majken! Finfin glögg-ren, synd att jag inte kan virka...;) hejpårej

bom sicka bom sa...

gullig majkis!
vilka underbara svar..
kram!

Ellinor sa...

Tack för mönster! Precis lagom projektstorlek för mig just nu. Äntligen något som blev avslutat på en eftermiddag...

Anonym sa...

Åh så söt den var! Tack så mycket för mönstret. Vad har du använt för garn och virknål?

E.Winberg sa...

Vilken bra och rolig present! Kanske får bli en glögg och renflaska i julklapp till någon :)

Petronella sa...

Din glögg ren är helt underbar. Jag har redan virkat 2, en i brunt och en i grått.
Har även gjort en snögubbe i samma variant som man kan trä på glögg flaskan.

Malin på pastill.nu sa...

Nu har jag gjort en egen! Tack för fin beskrivning, även om jag är lite för bångstyrig för att lyckas följa den så det blev lite mer av en gris ;-)

Anita - AnniesGranny sa...

Vilken cool ren! Den måste jag bara göra till nästa jul!

Jennie sa...

Nu äntligen har jag virkat en glöggren! Öronen liknar mer en hunds... Men med horn och röd nos - vem kan missta sig? Det var ett härligt mönster, lagom lätt för mig. Nu har jag lärt mig stolpar också! :)