söndag 15 april 2012

Spiralvirkad mössa. Och mirakel.

Ni som vet att jag jobbar extra på en barnmorskemottagning satte nog kaffet lite i halsen när ni såg att jag hade spiralvirkat en mössa. Men jag har använt en vanlig virknål. Lovar. Är nog jättesvårt att virka med en spiral.
Den här mössan har stått på att-göra-listan länge, länge. Nu tog jag tag i det. Och den första blir nog inte den sista. Var ju riktigt rolig att virka. Och fin blev den också.

Mönster till spiralmössan hittar du här. På engelska. Jag använde mig av ett gammelrosa Jubileumsgarn och ett garnnystan räckte precis. Virknål nummer 5 till spiralmönstret och nr 4 till resåren längst ner. Jag fick förlänga mössan med 4 spiralvarv för att den skulle passa på en Majkis. Den grå rosetten är virkad efter eget hittepå. 

Majkis verkar väldans nöjd. Men jag hoppas faktiskt att hon inte behöver använda den så mycket förren till hösten. Nej, nu vill jag ha värme. Fladdrande fjärilar. Och att mitt mandelblomsträd ska börja blomma.

 Och nu till miraklet:
Ha!
Välkommen, lilla älsklingsklöver. Mamma har längtat efter dig.

17 kommentarer:

Stickglada Mormor! sa...

Verkligen söt mössa!

Emilia sa...

Så söt mössa - fint mönster!

Otaliga projekt sa...

Men! Vilka gröna fingrar du har... Nästa gång jag behöver odlingstips då kollar jag med dig i första hand, trädgårdsbloggar i andra. Se, vilket förtroende jag har för dig.
Sarah

Li.W sa...

Oooo vilken söt mössa!!!
Och skam den som ger sig :) Lilla Klöver :)

zαnуα ♥ sa...

Vilken jättefin mössa! Den kanske man skulle våga sig på en dag =) Tack för tipset =)

popetotrora sa...

Oh my... jag dör nästan lite här för jag blir så imponerad!!

Trådanten sa...

Ett litet vardagsmirakel!!! Mössan är fin också!

Photo by Maria sa...

Åhhhh ett litet klöver har fötts =)

Och så himla söt mössa..

Kram Mia

Petronella sa...

Mössan är verkligen jättefin. Den får hamna på min att-göra-lista nu.

Therese sa...

Här ser jag mina virkmål när jag väl blivit lite bättre på det här virkandet, alltid massa fint begriper inte hur du hinner.

Skrev för ett litet tag sedan och frågade om säkerhetsögonen till ugglemobilen. Nu har jag iaf skaffat en liten virkblogg där jag har lagt upp en bild på ugglorna jag gjort utifrån ditt mönster och såklart länkat till dig. Blev lite andra ögon denna gång.

Helena, Craft and Creativity sa...

Jättefin mössa, jag gillar både mönstret och färgen! Förstår att Majkis är nöjd! :)

Ida sa...

Åh, vad jag beundrar din fingerfärdighet.

creando sa...

ÅH, vilket mirakel!!! Grattis!

Mössan hamnar på min lista över saker att prova :)

Kramar kicki

Johanna sa...

Heeeelt underbar mössa! En sån skulle jag verkligen kunna tänka mig att glida fram i =) Och helt underbar unge i mössan ;)

Fast sommar, jag vill ju ha sommar nu! Värme och sol. Så väx lilla klöver, väx.

Älskade Ängel sa...

Vilken söt mössa!!

Yohanna sa...

Du virkar inte till andra eller så? ;)

Sofie Persson sa...

Hej,mönsterlänken verkar inte funka längre. Du minns inte mönstrets namn så jag kan googla det? Mössan är såå fin och hade gärna gjort en av samma modell själv.
Hälsningar Sofie