söndag 29 mars 2015

Virkad kanin till påskriset.

 Jag sprang på ett så himla trevligt kaninmönster på Pinterest. Från Weaver Birdie.

Jag började virka direkt. Och nu kan jag ju inte sluta. Precis så som det brukar vara. Eftersom originalmönstret är på engelska tänkte jag att jag kunde översätta det. Jag har i exemplet använt mig av virknål nr 3,5. Och Tilda-garn. Men det går ju att virka i precis vilket garn som helst. Bara man har en passande virknål.
 Börja med en magisk cirkel. Gör 3 luftmaskor plus 14 stolpar i den magiska cirkeln. Dra åt den magiska cirkeln och slut med en smygmaska. Nu har du en kaninkropp.
 Gör två luftmaskor direkt. Swisch swisch.
 I nästa maska gör du 3 stolpar och en halvstolpe. Nu har du ett kaninhuvud.
 Gör 10 luftmaskor och en smygmaska i den maskan där du började luftmaskkedjan. Nu har du ett kaninöra.
 Gör 10 luftmaskor och en smygmaska i den maskan du började luftmaskkedjan. Nu har du två kaninöron.
 Gör en smygmaska i nacken på kaninen. Sedan en smygmaska var i de fyra nästkommande maskorna på kaninens rygg.
 Gör 4 luftmaskor och sedan en smygmaska i samma maska där du började luftmaskkedjan. Nu har du en kaninsvans. Fäst trådarna. Och nu har du en färdig kanin.

Så roliga att göra. Och snabbt sjutton går det. Jag gör en kanin plus fästning av trådarna på 2 minuter och 47 sekunder. Ja, jag var ju tvungen att kolla.

När du sedan har ett gäng kaniner kan du ju hänga dem i påskriset. Eller göra en girlang av dem.
 Eller virka några i hampasnöre och klistra dem på egenmålade påskägg.
Så gjorde iallafall jag. Och det blidde så bra så.

17 kommentarer:

SpeLinnea sa...

Visst är de underbara? Jag fick en hem i brevlådan tillsammans med pixelpärlade kycklingar och hönor. Från min kära vän. Oh va glad jag blev. :)

Annie sa...

Vad gulliga!

Anonym sa...

Så fina måste testa :-)

Tyg och otyg sa...

Men vad gulliga! Måste nog prova, fast jag tror inte jag klarar det på 2:47... :)

annika sa...

Vilka fina! Såna måste man ju prova på!

Bibbis blandning sa...

Tack för att du delar med dig av mönster som egentligen är på engelska. Jag har svårt att läsa engelska mönster så jag är jättetacksam.
Tänk att man på ett så enkelt sätt kan fixa till en hel flock små kaniner i vackra pastellfärger. Det här ska jag absolut prova.
Heja dig!

Rumpetuss sa...

Men sååååå fina!!!msom jag letat efter mönster på dessa!!! Tack för översättning!!!nu ska det virkas kaniner!!

Monica sa...

Tack för tips, mönster och inspiration. Jag har hunnit med tre små kaniner😃🐇

Monica sa...

Tack för mönster och inspiration. Jag har hunnit med tre små 🐇. 😃

Vajb sa...

Så otroligt söta! :)

Elin sa...

Tack för att du delar med dig av dina underbara idéer. Jag virkade själv några kaniner till mitt påskris. Vill du se hur de blev kan du kolla här http://elinskreativa.blogspot.se/2015/04/paskris.html
Glad påsk!

Nenne sa...

Hej!
Jag har följt dig nu jättelänge! Gillar din sida jättemycket. Kommenterat nån gång sådär men inte frekvent. Gilla-knapparna trycker jag på desto mer!

Har alltid undrat funderat över din glädje Tilda-garnet, du har ju gjort så mycket fina grejer med det!

Så köpte jag mönster till en Lalylala-docka och ett gäng Tilda-nystan.

Och jag tror jag är fast...Helt fantastiskt att jobba med!

Tack för en av bloggvärldens härligaste blogg!

BM FORM sa...

Åh, så fint det blev! Extra fint i hampagarn på ägget.

Lotta sa...

Jättesöta små. Får göra några även om påsken är över för ett tag sen. Måste bara tacka dig för alla virkmönster du lägger ut. Nu är jag snart färdig med min första virkade spindesjal. Jättekul att göra.

Jane sa...

Really great ideas! Especially with flags. I like it very much. Thank you.

Anonym sa...

Tack för flera fantastiska mönster!!! Har ingen blogg men tycker dina mönster är väldigt bra.


Ulla

Unknown sa...

Hej
❤️Tack för ett lätt och trevligt mönster på påsk kanin.
Här ska virkas och skickas till karantänvänner 😷👏🏼😊👍🏼
Kram 🤗