torsdag 3 januari 2013

De tre mössketörerna.

 En virkad vit flät-mössa med tofs. En svart baggymössa. Och en ljusblå minimössa med tofs. En bra start på virkåret 2013.
Mössor är ju himla skoj att göra. Går att variera i det oändliga. De håller huvudet varmt. Och man behöver inte göra sig iordning i håret innan man går ut. Finns ju bara fördelar. Nästan.
Enda nackdelen är väl att våra mössor börjar ta över hatthyllan. Och hallbyrån. Och klädkammaren. Så dessa gav jag bort. Till en mamma, en pappa och deras lillknodd.

Och jag har börjat mitt nya liv. Igen. Brukar göra så efter nyår. Lite olika hur länge det håller i sig. Och iår verkade det som om det verkligen behövdes.

På julaftonsmorgon kom nämligen Majkis in i vårt sovrum när jag hade duschat. Hon klappade mig på armen, log och sa:

-Du är så jättelen, mamma. Och mjuk. Det är för att du är så fet och go.

Åh. Tack.

Vissa av Majkis citat gör jag en tavla av. Vissa hamnar inte på väggen. Så kan vi säga.

23 kommentarer:

Ananas sa...

Vilka fina mössor! Och tja, vem behöver inte börja ett nytt liv efter jul-helgen...

lilla jag sa...

Vilka härliga mössor :) Nu kliar det i fingrarna , måste absolut testa den ribbade modellen !

Klockarbarn sa...

Kul idé att göra tavlor av citaten.
Ett citat som jag inte heller skulle göra en tavla av är när ett av mina barn gapskrattandes rusade ut ur provrummet på Twilfit och skrek högt och tydligt till sin syster:
- Elivra, Elvira, mammas tuttar hänger ner!!!

Malin på pastill.nu sa...

haha, varför vill du inte ha det på väggen??

Maria sa...

Ha ha! Min äldste son sa för några år sedan: mamma, du är som en marsmallow, söt, go och fluffig! Det där med söt och go var ju ganska rart, men var kom fluffigheten in?

Catarina sa...

Åhh vad jag gillade den vita mössan!!! Superfin

Lotta sa...

Åååå vilka fina mössor! Du gör så fina saker och jag blir alltid så inspirerad när jag är in på din blogg! Lycka till med nya livet! :-)

Har du mönster på den där vita mössan med flätor?

kungen o majkis sa...

Lotta: Klicka på den rosa länken i inlägget där det står "flätmössa" så kommer du till mönstret :-)!

Mia sa...

Jisses jag förstår inte hur du hinnet virka så mycket. Gillar de flätade. Och vi är fler som är tjocka mjuka o goa men det ger ju en sundare förebild till våra barn.

Rumpetuss sa...

Underbara mössor och underbar kommentar!!! Gott nytt 2013, följer din toppenhärliga blogg och kommer fortsätta med det....så det så :0)

MirEll sa...

Min son ligger gärna med huvudet på min mage för "Den är mycket mjukare än kudden". Vad säger man...tror det är värt att behålla magen och på så vis närhet med sonen. =)

Fröken Fräken sa...

Nu pysslar jag ju lite grann också, men hur har du redan hunnit med att virka dessa snygga mössor?! (som skulle kunna få en ickemössbärare som jag att tänka om - oviljan till mössor beror på att de alltid klämmer om huvudet, inte på utseendet)
Nä, det är ganska mycket som herr Fräken säger som jag inte heller gör citat av. Som "Ska jag hjälpa till med disken" till exempel.

Nenne sa...

Hur snabbt virkar du en sån? Jag svimmade nästan när jag såg att du hunnit med TRE sen förra inlägget. Galet. Dom är jättefina! En sån på "to-do-listan" är uppskriven.

Ha en bra dag!

kungen o majkis sa...

En mössa tar ungefär två kvällar att göra...så det kan ju vara så att jag kan ha tjuvstartat lite och började med mössorna 2012 ;-).

CreandoPhoto sa...

Underbara ungar! Det är som de säger, att man får höra sanningen hos dem :) :) Men jag tycker att det låter som att hon värderar det feta högt! Glöm inte det!

Kramar

Petra / Popetotrora sa...

Man hallå?!?! Tre mössor på fyra dagar?! Magiska människa! :)

Helena Högberg sa...

Du är verkligen flitig! Kanske man kan samla barnens kloka ord i en liten bok istället :D?

Anonym sa...

Hej vilka fina mössor ..vad duktig du är och snabb . Följer din blogg den ger mig massor av inspiration. Har dock en liten fråga vad är det för garn du använder till dina mössor?

kungen o majkis sa...

Anonym: När jag gjorde dessa mössor använde jag mig av virknål nr 5 och Detroit red heart-garn :-).

Emilia sa...

Vilken härlig mösstrio!

Annika GW sa...

Dom sa på nyheterna häromdan att feta människor ( med lite hull) lever längre! Så tänk på det och lev gott! Du har gjort helt fantastiska mössor som inspirerar! / Annika

Unknown sa...

Gud va snygga såna mössor skulle jag vilja ha:)

Hulda sa...

Så fina mössor! Nu blir jag sugen på att göra en med flätor! Men jag förstår inte mönstret. Så jag efterlyser en lika trevlig och lättförståelig instruktion ;-) som till spindelsjalen (som jag för övrigt virkar nu och snart är klar med :-) )