tisdag 1 januari 2013

Hej då 2012. Hej 2013.

 Detta året firade vi ett lugnt och väldans trevligt nyår hemma hos våra fina vänner lite längre ner på gatan. Våra vänner som bor i ett hem som taget från ett inredningsmagasin.
Och inte behövde vi gå hungriga det här nyåret heller. Så fantastiskt god mat. Till förrätt bjöd de på chevrégratinerade baguetter med honung och valnötter. Serranoskinka, prosciutto, salami och mozzarella. Och vitlöksgratinerad hummer.
Till huvudrätt bjöd de på älgfilé, potatis- och västerbottenbakelse med rödvinsås. Efterrätten hade jag fixat och tagit med. Fluffig polkagrispaj med chokladsås.


Receptet har jag fått av min goda vän J. Och receptet är ursprungligen från systrarnas Eisenmans bok Vinterns söta.


Fluffig polkagrispaj med chokladsås.


Pajdeg:
20 småkakor med smak av choklad (jag använde maryland cookies)
2 msk kakao
25 g smält smör

5 dl vispgrädde
1 burk marshmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar  plus ett gäng till dekorering
Chokladsås:
125 g mörk choklad
75 g smör
½ dl strösocker
½ dl sirap
1 nypa salt
½ dl vatten
Kör kakor, kakao och smör i en matberedare. (jag mortlade kakorna och blandade sedan ihop med kakaon och smöret, smälte smöret för att det skulle vara lättare att blanda ihop för hand.) Tryck ut kakblandningen i en pajform med höga löstagbara kanter. 
Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff (det ska bli lite klumpigt, rör inte ut marshmallowfluffet helt) och några droppar sedan i pepparmyntsolja efter smak. ( jag tog pepparmintsarom istället, går fyra droppar på en droppe pepparmyntsolja) Lägg en tredjedel av krämen i en annan skål och ställ åt sidan.
Krossa polkagrisarna i en mortel. Blanda ner de krossade polkagrisarna i den större mängden kräm. Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet.
Ta resterande kräm och blanda i några droppar röd karamellfärg. Klicka ut den numer rosa krämen över den den vita i formen. Gör ett virvlande mönster i krämen med en kniv.
Ställ in formen i frysen i minst 5 timmar. Ta fram den i 10-15 minuter innan den ska serveras. Dekorera med polkagrisar.
Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad smält. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig.
Smask.
Idag har jag städat bort julen här hemma. Bara adventljusstakarna och granen som får dispens nån vecka till. Nu skulle jag ju egentligen åkt och köpt ett helt fång rosa tulpaner och spridit ut i hela huset. För så brukar jag ju göra denna dagen. Men dels orkar jag inte och dels är det ju klassiska Ivanhoe på tvn. Kan man ju inte missa. Och Majkis har sett prins John. Och nu är hon skitarg för att inte sir Väs är med. Men annars har 2013 börjat lugnt och skönt tycker jag. 
Hoppas att ni också har haft en rikitgt god start på det nya året. Och har starten inte varit tillräckligt god så kan ni ju göra lite fluffig polkagrispaj.


13 kommentarer:

Anonym sa...

Mums! Låter väldigt gott. Du kanske kan tipsa var du fick tag på polkagrisarna.Letade i flera affärer före jul, men kunde inte hitta några.Verkar nästan som om dessa grisar är utrotningshotade, åtminståne i Dalarna.
Gott nytt år!
Lena

Petra / Popetotrora sa...

Vilken nyårsmeny!! Låter ju galet smarrigt.

God fortsättning på ett härligt 2013 till dig!

CreandoPhoto sa...

Vilket partaj! Sååå god mat.... Dreglet rinner här... :)

Ha en god fortsättning!
Kraaam

Fröken Fräken sa...

Uff, nu blir man ju riktigt hungrig såhär kvart i elva på kvällen! Och trots att man tryckt i sig smörgåstårta i dagarna två..
Jag tror att jag måste åka iväg och rekvirera lite vårprylar imorgon!

leaS sa...

Förstår att ni inte gick hem hungriga, låter galet gott. Och hur kan jag missat den Grännapajen jag som bläddrat i den boken 1000 ggr. Ser fram mot ett virkligt år med massa spännande virkinspiration gott nytt 2013

Photo by Maria sa...

Men hur gott lät inte det?? Måste testas av en mint och polkagris-gris som mig =)

Vilka tapeter på översta bilden.. Me like =)

Ha nu en god fortsättning på nya året..

Kram Mia

Anonym sa...

Hej! Har precis hittat din fin fina blogg med spännande saker! Va mycket fint du gör... Tar du emot beställningar? Har nämligen precis lärt mig virka men kan inget komplicerat så tänkte jag kolla som sagt om du gör de? Annars får jag väl flytta å bli granne med dig :P du kanske. FörStår att jag tänker på lilla À :) Med vänlig hälsning, nicolin

Mia ... som jag är ... sa...

Det lät väldigt gott det där.. Den pajen måste jag prova och göra. Tack för det här virkåret som gott, det ska bli spännande och se vad du pysslar ihop under det kommande.
Din blogg är en av mina stora favoriter :)

Anonym sa...

Gott nytt år! Jag tycker så mycket om din blogg!
Nina

Therese sa...

En riktigt smarrig nyårsmiddag det där.
Jag har en liten fråga om rundsjalen du har lagt ut mönster på (från sep 2011) När man virkar första varvet ska de fm vara i varje eller varannan m på själva luftmaskekedjan? (Blir förvirrad när jag ska räkna från nålen om jag ska räkna med luftmaskorna eller inte).

MirEll sa...

Ser fantastiskt gott ut och var det säkert också. God fortsättning på 2013. =)

kungen o majkis sa...

Therese: Du ska göra en fm i varannan luftmaska, med två luftmaskor mellan :-).

Therese sa...

Tack för svaret. Rätt skönt att det är i varannan går ju fortare att cirka klart då ;-).