tisdag 2 april 2013

Säng-tavla.

Och så var glada påsken slut för denna gången. Majkis fick fyra påskägg överfulla med godis vilket innebär att hon har lördagsgodiset kirrat fram till midsommar ungefär. Kungen fick fina kläder och en mjukiskanin i sina ägg. Jag fick en Marabou saltlakritschokladkaka av svärmor. Den är slut.

Och i helgen när vi åkte bil sa jag till Majkis:
-Vad trött du ser ut, Majkis. Ta du och sov en stund.
Majkis blundade och sa:
-Ja, jag ska titta lite på mina drömmar.


Det var fint sagt, tänkte jag. Och gjorde en tavla i photoshop.
Jag hängde den över hennes säng, i hennes rum. Med hopp om att hon en natt ska drömma i just denna sängen. Och inte ligga och sparka på mig i min säng om nätterna.

När hon var 4 år sa hon att hon skulle sova i sin säng när hon blev 5 år. Kvällen hon fyllde 5 ändrade hon sig och sa att det var nog bättre att vänta tills hon fyllde 6 år.
Nu är hon 5½ och det senaste budet är att hon ska sova i sin säng när hon får en nattlampa som snurrar och lyser med röda hjärtan i taket. Precis en sån som Lola har. Ni vet, Lola i Charlie och Lola. En tv-serie. En engelsk tv-serie. En engelsk tecknad tv-serie.
Hon är inte dum hon.

21 kommentarer:

MARIA sa...

Vilken himmelens fin tavla... Man blir inspirerad till tusen! :D

Britta sa...

Men så himla gulligt sagt!
// Britta

Carro sa...

Finns ju såna discolampor med röda hjärtan som kanske skulle funka.

http://www.lajbansson.se/discolampa-hjarta

kungen o majkis sa...

Carro: Tack för tipset Carro :-D!
Absolut värt ett försök ;-D!

Grodmamman sa...

Fina ord och fin tavla!:)
Har nu börjat på min andra spindelsjal och invigde den första idag!:) Än en gång, tack för hjälpen!
Kram

Annika GW sa...

Barn kommer ofta med kloka svar och funderingar och här ger du ett ytterligare bevis på detta! Underbart! / Annika

Mia sa...

En väldans fin tavla på fina ord. Att få de små att sova själva är inte lätt. Nu har 10åringen lärt sig bara tre kvar då.

Cicci H sa...

Vackert sagt av majkis, barn är så kloka!

Ninnie sa...

Fint!!

Petra / Popetotrora sa...

Vilket fantastiskt citat! Blir fint att ha ovanför sängen.

Vi har föresten precis samma här hemma med 4,5-åringen som inte vill sova i sin egna säng. Först skulle han göra det när han fyllde 4, sen 4,5 och nu är det 5 år som gäller. Får se om två månader om det skjuts fram ytterligare. Högst troligt... :)

Photo by Maria sa...

Ja det var fint sagt av Majkis =) Och fin blev tavlan..
Nu snart skall jag göra som Majkis och titta på mina drömmar..

Kram Mia

Helge o Hulda sa...

Du är klok som gör något fint av de fina citaten på en gång, man glömmer dem ju så fort och de är ju så härliga.

tildashandarbetskorg sa...

Hoppas du har bättre tur än jag. Sonen ockuperade min säng tills han var 11.Har egna två som kommer nu.....

E.Winberg sa...

Men ååå, sjukt bra gjort!

Nenne sa...

Hon säger mycket bra saker! Smart o ta vara på citaten direkt!

Ha en bra dag!

alarnophotography sa...

Så fin!
Mina barn älskar Charlie & Lola ;)

Hildas hem - Sofia sa...

Vilken ljuvlig kommentar. Och vilken fantastiskt fin tavla! Underbar! :)

Jag önskar dig en fin dag!
Kram Sofia

Karin sa...

Underbar liten tavla och du hittar säkert den perfekta lampan åt henne ska du se :)Ha det bra Karin

CreandoPhoto sa...

Så fin! Du måste ha en hel uppsjö av underbara citat från henne att göra tavlor av. Denna underbara tös! :)

Helena, Craft and Creativity sa...

Hon är verkligen inte dum hon! Mycket klok till och med. <3 Fin tavla blev det också.
Kram /Helena

Fröken S sa...

Det låter lite som hemma hos oss också. Mycket bra sagt måste jag säga! och vilket bra initiativ att göra en tavla av citatet. Inte dumt alls! Vi har också sällskap i sängen, men oftast inte förrens efter kl 2 på natten, inatt inte alls faktiskt.