söndag 28 april 2013

Vårt nya kök.

Men först den obligatoriska förebilden. Ni vet i tidningar när de stökar till lite extra på förebilden för att efterbilden ska se ännu bättre ut. Vi kan säga att det var det jag gjorde här. 
Hursomhelst. Ett björkkök från HTH. Som vi har försökt gilla eftersom det bara var ett år gammalt när vi köpte och flyttade in i vårt hus. Kaklet var då beige. Vi målade det svart. Det fanns en fläkt som var inbyggd i ett skåp. Den bytte vi ut och kaklade lite till. Men sen har det sett ut som här under (plus spis, kyl och frys, hann ju sjutton inte ta förebilden innan vi började) Svart kakel och luckor som går lite åt gult. Inte så mycket vi. På en enda fläck. Stöket kan iochförsig vara lite vi.
Men nu minsann har vi fått ett kök som vi blev himla nöjda med. Denna gången ett IKEA-kök.
Tack snälla pappa för hjälpen med rivning, montering, uppbyggnad, kakling och fogning. Tack snälla rörmokar-grannen för hjälpen med vattenrör och kranar. Tack snälla morbror för hjälpen med skåpsmonteringen. Och tack snälla elektrikern för hjälpen med kontakter och belysning.

Såååå... välkommen in i vårt nya kök:
 Mellangrå luckor med spegel nertill. Släta vita luckor upptill. Beställningstjejen på IKEA hade aldrig sett den kombinationen förr. Inte jag heller, sa jag, men det känns som om det kommer bli bra.
När vi planerade köket siktade vi lite åt restaurangkök-hållet, med lite lantlig touch. Mycket kakel och modernt och lantligt på en och samma gång.
Och ett öppet hyllplan var jag ju tvungen att ha. Så mina fina och glada Greengate-koppar syns.
Åh, vad jag gillar att vi nu har kakel precis överallt. Pappa, som kaklade det mesta, förstod inte alls vad som var så himla bra med det.
Och åh, vad jag gillar vår nya porslinsho.

Självklart fick dessa godingarna komma och bo i vårt nya kök. De doftar ljuvligt. Båda två.

Vi har nu ljusramper under alla överskåpen. Som går att dimra för myspysbelys på kvällarna. Och där ser ni den. Den svarta stenskivan. Som jag hade lätt ångest för från den dagen vi beställde tills vi la in den. Det är jäkligt läskigt att beställa stenskiva ska jag säga er. Den måste ju passa väldigt jättebra liksom. Lite svårt att skarva efteråt. Men den satt som en smäck. Och väl värd allt extra putsande.
Och denna bilden. Tja...ville väl bara visa upp min Mårbacka-pelargon. Som jag fick förra året. FÖRRA. ÅRET. Alltså övervintrad hos mig. Och fått nya fina gröna blad. HEMMA. HOS. MIG. Det ni.

Aldrig har jag haft så mycket träningsvärk som jag haft de senaste veckorna. Upp på stegen, ner från stegen, lyft tungt skåp. Lyft tung porslinsho. Upp på stegen. Ner från stegen. Lyft stenskiva och lägg på underskåp. Ta bort stenskivan. Lägg på den igen. Gnugga på fog med svamp. Wax on. Wax off.
Så himla skönt att allt är helt klart nu. Allt alla köksgrejor är där de ska. Och att vi blev så nöjda som vi trodde att vi skulle bli. Vill ni mig något så är jag i mitt kök. Och speglar mig i stenskivan.

Ha en fortsatt fin söndag.


29 kommentarer:

Grodmamman sa...

Så fint det blev!:) Och himla bra med skåp hela vägen upp tycker jag!:)
Vi hade gärna velat ha svarta stenskivor vi också, men eftersom vi har drygt 5 meter bänkskiva, så blev det en ekonomisk fråga. Det blev en stenmönstrad, svart laminatskiva istället, men drömmen är att någon gång kunna byta ut den till riktig sten.
Ha det bra i ditt nya kök!:)
Kram

flygmyra sa...

Det blev superfint!

Sofia sa...

Supersnyggt! :D

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Åh, vilket snyggt kök, och vilken skillnad från det tidigare köket, bra jobbat av er.

Otaliga projekt sa...

Well done!

HannasHörna sa...

Vilket härligt kök ni fått!!

Emelie sa...

Åh, så fint det blev! Älskar porslinshon, och härligt med så mkt kakel! Vi gjorde om vårt kök för 5-6 år sedan, men mycket har hänt här sedan dess. Nu skulle jag vilja uppdatera det lite, en 2.0 version, och det måste ju göras innan IKEA byter ut sitt gamla köks-system. En porslinsho står högst upp på önskelistan! Något som jag däremot är nöjd med är att vi också har mörka fogar, det gör gott om man inte älskar att skura ;-) !

Maria sa...

Jag tycker köket var snyggt både före och efter. :-)
Smart med skåp ända upp till taket. Jag har aldrig förstått vad man ska göra med det där lilla utrymmet som blir över mot taket annars, förutom att samla damm, flottigt damm. Det kan man ju klara sig utan.

Anonym sa...

Åh va fint det blev! Förstår att ni blev nöjda!

kvinnan med koftan sa...

toppen fint!
Mannen är lite sugen på att sätta igång med köket men jag "orkar " inte...men nu kände jag ett litet litet sug.

Emilia sa...

Supersnyggt - ett sånt kök skulle man ha!

MARIA sa...

Så himlarns fint det blev!

Photo by Maria sa...

Otroligt snyggt!! Golvet fick sig ett lyft med och passar bättre in i det nya köket..

Kram Mia

Mia sa...

Så fint det blev! Gillar porslinshon vill också ha ett sånt och öppna hyllor är ju ett måste när man har fint porslin.

CreandoPhoto sa...

SÅ fint! Så, så fint! Smaken har ni på plats ser jag! :)

Kramar

Annika GW sa...

Vilken skillnad. Det nya köket är ju toppensnyggt och vilken lycka att få spegla sig i en stenskiva varje dag! Grattis! / Annika

MirEll sa...

Jättesnyggt, betydligt bättre än innan. Och grattis till den övervintrade pelargonen. ;)
Kram Linda

Nenne sa...

Verkligen superfint!!

Det jag inte förstår är hur du lyckades klämma in en dödskallesjal i allt renoverande..

Ha en bra dag!

Ida sa...

Grattis till nya köket. Blev fint och praktiskt med kaklet. Mitt "bättre före datum" kök behöver ockaå en helrenovering men får drömma om det så länge. Kommer tid och förhoppningsvis råd så kanske ...

Systeryster och jag .... sa...

gillar verkligen det nya köket
skulle också vilja ha : )

Anonym sa...

Kolla där, snyggt Erika!!!!
//Jessika

Fiffiga Systrar sa...

Vilken skillnad!! Sååå snyggt!! Kram från oss

På Selmas gata sa...

Det blev SÅ bra!! Öppet hyllplan önskar jag mig också- i nästa kök då eftersom vi letar nytt boende.

Eftersom du nämner Greengate så vill jag passa på att inflika att jag just nu kör en tävling på min blogg där man kan vinna just Greengate. Trots mycket enkla "regler" så är det ännu vääääldigt få tävlande tyvärr. Så vinstchansen lär vara hög:)

http://selmasgata.blogspot.se/2013/04/tavling-vinn-ett-vackert-set-fran.html

Kram/Tanja

Rumpetuss sa...

Så himlans snyggt!!! Jag funderar på att flytta in direkt, det är väl okej hoppas jag :0) jag vill med ha porslinsho och fina luckor och och och och ja hela alltet liksom!!! Fint!!!!

Cicci H sa...

Verkligen snyggt! I mitt arbetskök har jag också två färger på luckor; ljusgrå upptill och mörkare nedtill, så visst är det snyggt med flera färger.

Karin sa...

Mycket snygg och det är så snyggt med en sådan ho. Karin

Malin på pastill.nu sa...

Så galet snyggt det blev! Åh vad härligt med nytt kök!!

Linda, Fröken S sa...

Såå fint! och hemtrevligt! Jag vill också ha stenskivor, det är riktigt fint. En annan gång... Bra jobbat och träningsvärk är lite skönt!

Anonym sa...

Vilket fint kök! Vi håller på att renovera och diskuterar fogfärg... Vilken fogfärg använde ni?