tisdag 21 februari 2012

Virkade kycklingben. Nu med mönster.


Inför förra påsken virkade jag lite kycklingben. Eget hittepåmönster. Jag fick lite förfrågningar om mönster efter det, men jag hade det ju bara i huvudet, skrev ju för sjutton aldrig ner det. Det gjorde jag för sjutton igår. Och här har ni det.


Virkade kycklingben.
I brunt.
Varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. (6)
2: 2 fm i varje maska.(12)
3: 1 fm i första maskan, 2 fm i andra. Fortsätt så varvet ut. (18)
4: 1 fm var i de 2 första maskorna, 2 fm i den tredje. Fortsätt så varvet ut.(24)
5-9: 1 fm i varje maska.
10: 1 fm var i de 2 första maskorna. Gör en minskning genom att virka ihop de nästa två. Fortsätt så varvet ut.(18)
11-12:1 fm i varje maska.
13: 1 fm i den första maskan. Minskning i de nästa två. Fortsätt så varvet ut.(12)
14-15: 1 fm i varje maska.
16: gör en fm i första maskan, därefter 2 lm och en fm i samma maska igen. Fortsätt så hela varvet runt. 

Benpinnen.
I vitt.
1: gör 7 fm i en magisk ring.
2-8: 1 fm i varje maska. Spara en lite längre tråd för montering.

Benknotorna. (gör 2)
1: gör 7 fm i en magisk cirkel.
2-4: 1 fm i varje maska.

 Montering.
 Fyll den bruna delen med vadd. Fyll benpinnen med vadd och sy fast den i den bruna delen. Fyll de små benknotorna med lite vadd och sy fast längst ner på benpinnen.


Och självaste semledagen idag ju. Jag är inte så där väldans förtjust i de där fluffbullarna, men de är ju fina att titta på. Och de blir ju himla fina som virkade varianter. Mitt eget recept på virkade semlor hittar ni här.


Och vet ni...nu verkar det faktiskt som om alla i familjen är friska. Samtidigt.*pepparpepparochsåvidare*
Inte klokt så bra.


11 kommentarer:

Cias Små Ting sa...

Tack för att du delar med dig.
De är ju för söta, måste testa att göra ett par st. Ska bara rota fram lite tid i nån vrå först =)

Trevlig semledag på er!

Helena, Craft and Creativity sa...

Nu blir jag ju hungrig! ;-) Tack för mönstret, det ska jag spara! Skulle passa perfekt i barnens lekkök.

Petra / Popetotrora sa...

Haha! Kycklingbenen är ju helt underbara!!

Elinor sa...

Äsch! Semmellänken fungerade inte :( men tack för benen, de är underbara!

kungen o majkis sa...

Nu funkar semlelänken igen :-D!

Trådanten sa...

Mest grattis till helt frisk familj. Njut av alla timmar det varar;)

Photo by Maria sa...

Kalorifattigt och bra =) Synd jag inte kan virka men jag gillar att kika på dina kreationer =)

Kram Mia

Malin på pastill.nu sa...

Haha, vilka roliga :-D Du är så grym du! Skönt att ni är friska igen, fortsätt så, tycker jag. Onödigt att dra på sig baciller liksom.

Fiffiga Systrar sa...

men vilka fantastiska kycklingben! Gillar semlan... tack för recepten! ;) kram emelie och elin

h/saltaste bönan sa...

Vilka snygga kycklingben! Såna måste jag göra. Har sytt några av filt, men de bir hopplöst fula och ligger bara och nopprar sig.

Magnus C. sa...

Kan man beställa utav dig?