måndag 27 januari 2014

Virkat Monsters Inc-bokmärke. Med mönster.


Min sambo har börjat läsa böcker igen. Och när jag upptäckte att han hade ett gammalt Ica Maxi-kvitto från 2008 som bokmärke, bestämde jag mig för att virka honom ett ordentligt bokmärke. Jag valde en favoritfigur från Monsters Inc. Lilla, förnuftiga och väldigt enögda Mike Wazowski. Jag skrev ner mönstret vartefter jag hittade på. Om det finns fler som har 6 år gamla Ica Maxi-kvitton i sina böcker.

Virkat Mike Wazowski-bokmärke.

Huvud.
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7-11: en fm i varje maska.
varv 12: 1 fm i de fyra första maskorna, sedan en minskning(virka ihop de två nästkommande maskorna), fortsätt så varvet ut.
varv 13: 1 fm i de första tre maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 14: 1 fm i de första två maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 15: 1 fm i den första maskan, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
Fortsätt sedan med bara minskningar så att det bara är ett litet hål kvar. Glöm förijössenamn inte att fylla huvudet innan hålet blir för litet. När hålet är yttepytte gör du 55 luftmaskor (för att börja på benen) och virkar tillbaka med fastmaskor. När du är tillbaka vid huvudet gör du en smygmaska i huvudet och gör direkt 55 lm igen. Och virkar tillbaka med fm. Och till sist en sm för att fästa benet vid huvudet.
Fötterna.
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3-7: 1 fm i varje maska.
Platta ihop foten och sy ihop öppningen framme vid tårna. Sy fast foten på benet. Brodera små vita, ja, ska vi kalla dem monstertånaglar? 

Ögat.
varv 1: (i svart) 6 fm i en magisk cirkel (i svart)
varv 2: (i blåturkost) 2 fm i varje maska.
varv 3: (i vitt, endast i bakre maskbågen) 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: (i vitt, i båda maskbågarna igen)1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut. (spara en lite längre tråd så du har att sy fast ögat med sedan.)
varv 5:( i grönt, som ett ögonlock på enbart övre delen av ögat) 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa. Upprepa två gånger till (sammanlagt 15 fm) och avsluta med en smygmaska.

Fäst trådarna på baksidan och brodera ett vitt ögonblänk på ögat. Sy fast ögat på huvudet. Sy fast i enbart det vita så att den gröna lilla kanten överst på ögat hänger fritt. Innan du sytt fast ögat helt, stoppa ögat med stoppning.


Och nu är det bara de små hornen kvar.
Horn.
(i vitt) Gör en magisk cirkel, börja med 3 lm och fyll sedan på med 7 stolpar (som 8 stolpar). Dra åt cirkeln så du får en halvcirkel. Vik halvcirkeln på mitten och sy ihop ytterkanten och sy sedan fast hornet på huvudet. Gör två. Han kan ju inte både vara enögd och enhornad, stackarn.

Det gröna garnet är ett bomullsgarn från Hemtex, det vita, svarta och turkosa är Tilda-garn. Och jag har använt mig av en virknål i storlek 3,5.
Sisådär ja. Monstermönstret klart. Och nu har sambon en grön bok-kompis. Det borde faktiskt alla ha en.

Och till sist, jag förstår ju att frågan alla har är vad vi köpte på Ica Maxi juli-08. En picknickfilt. 4 barnmatsburkar. Och messmör. Värsta festen.

26 kommentarer:

Marie sa...

Jag har en sån man med ett sånt ICA-kvitto som bokmärke!! Ska genast virka honom ett bokmärke! Tack för att du delar med dig av dina fina mönster!! Det är så inspirerande att läsa din blogg!!!

Klockarbarn sa...

Ha ha vilken sköning.

Cias Små Ting sa...

Men du vilket supersött monster! Tack för delningen, ett monsterbokmärke står uppskrivet på to do- listan

Anonym sa...

Åhh så fin! Din blogg är så inspirerande...det har blivit spindel-sjal, döskalle-sjal, pom-pom pappersbollar på snöre, polkagriskäppar till granen och pågående projekt är Granny Wheel Square pläden...tack vare din blogg...snudd på "stalker-varning" på mig ju :). Kommer helt klart bli ett monsterbokmärke med...TACK för alla mönster och all inspiration!!!!//Anna

Hedvig Olsson sa...

Du är hemskt rolig! :-)

Själv kör jag med bibliotekskvitto från 2012. Borde kanske börja virka på en Mike...

Kram
-Hedda

Petra / Popetotrora sa...

Men hjälp vilken cool! Måste göra!!

Rumpetuss sa...

Riktigt coolt bokmärke!!! Tack snälla för att du delar med dig!!! Lika inspirerande som alltid när man kliver in hos dig! Tack!!

Drutten sa...

Åh, vad fint bokmärke! Sånt vill jag ha själv, men gissar att det stjäls av barnen om jag gör ett... Måste bara vänta på att min onda arm slutar göra ont innan jag kan göra ett... :-(

Finurliga fröken sa...

Men så underbar! Jag virkade så hjärtan för ett tag sen att ha men nu känner jag genast att jag måste ha en egen Mike. Tackar så hemskt mycket för mönstret och lovar att visa och länka om jag lyckas. Kram

Ninnie sa...

Haha! Men jag smäller av så fin!! Duktig du är.

Fröken Fräken sa...

Ja, alltså, nu är ju mina spekulationer i full gång! Sparade han kvittot för att han visste att han en gång skulle börja läsa igen? Sparar han alla kvitton så länge? Vad mer används kvittona till?
Ja, du hör ju! ;-D
Monstermärket var klart charmantare!

Fiah sa...

Åh vilken rolig idé, hamnar på att göra-listan! :)

Emilia sa...

Så sött!

Malin på pastill.nu sa...

Så himla cool! Jag gjorde en liknande i cernitlera för länge sen, men känner att en virkat står på tur nu när jag sett din fina :-)

Åse sa...

Wow, så kul!! :)

Unknown sa...

Jag själv har Ica-kvitton, post-it-lappar och alltmöjligt som går in mellan bladen i de 5-6 böcker jag alltid har på gång. Så här ska det bli virka av.
Otroligt häftig ide'.
Tack för beskrivningen :)

Anonym sa...

Tack för inspirationen! Du är så duktig och kan verkligen inspirera :) Har precis gjort en variant av ditt bokmärke men med prinsesskrona och små hjärtan på fötterna. En 12-årig läsglad tjej ska få den :)

Leontina sa...

Glömde… bokmärke med prinsesskronan finns på min blog…om du vill se :)
http://andsoicreate.blogspot.se

Anonym sa...

snubblade in här precis vilket fantastiskt bokmärke! en säljsucce tror jag. hälsningar pia u

HelenaGL sa...

Tack för ännu ett mönster. Jag gillar verkligen dina mönster.
Ditt Monsters inc bokmärke har också inspirerat mig till ett vildsvinsbokmärke.
Jag har lagt ut bilder på min blogg HTTP://garnhelena.bloggo.nu.
Undrar också om det är ok att lägga ut din adress bland mina länkar?
Ha det gott!
Helena

Unknown sa...

Can someone please translate this to english? I have tried with google traductor, but I get lost in the middle of the head 😔. Please if someone can translate it and send me the pattern in english to jonealiri@gmail.com I promise to crochet it and send it by mail. Thank you.

Fabia68 sa...

Je suis fan !
I must try to translate in french or in english. If it's a success i Will show you. Sorry for my english.

Majalena sa...

Thank you for sharing . I made it my Mike Wazowski, using your pattern.

http://majalena.blogspot.ie/2016/10/straszna-historia.html

Unknown sa...

Hej

Jeg vil gerne hækle og sælge dit bogmærke, til fordel for Mødrehjælpen i Danmark, det salget giver går ubeskåret til indkøb af flyverdragter til børn af enlige forældre med ondt i økonomien.

Må jeg i den forbindelse linke til din opskrift i den facebook gruppe, som omhandler dette projekt?

Med venlig hilsen
Tine

AramSteps Labeba sa...

amazing, can i made this bookmark on my youtupe channel in Arabic
and add the link to your blogg

Unknown sa...

Tack för fin idé. Du har smarta lösningar när du skapar. Blev så nöjd.