tisdag 22 januari 2013

Att göra en garnboll. Kungen & Majkis-style.

 Det är ju så himla fint med garnbollar. Kommer ni ihåg när man gjorde bollar på syslöjden i skolan. Två runda kartongbitar. Och så en lång trådbit som skulle dras genom hålet i mitten många, många gånger. Garnbollarna blir ju väldigt fina. Men jobbigt sätt att göra dem på om ni frågar mig. Jag vill att det ska gå snabbt.
Så här gör jag mina bollar:
Det man behöver är garn, en vass sax och en tom hushållsrulle. Klippt till två delar. Det funkar ju med toarullar också, men hushållsrullarna är lite större.
Håll sedan ihop hushållsrullarna och börja linda runt, runt. Lite till. Och så runt, runt igen. Upprepa. Många gånger. Ta lite till för säkerhets skull. Och sedan några varv till.
 När du har lindat klart, tar du en tråd och knyter en halv knut runt garnet du lindat. Mellan hushållsrullarna. Dra åt och håll kvar medan du lirkar ut hushållsrullarna. Bra om tråden du knyter med är skapligt lång, då det är den du använder att sy fast bollen på mössan. Eller var du nu vill ha den.
 När du fått ut hushållsrullarna drar du åt trådarna hårt och gör en knut. Klipp sedan upp garnet på sidorna.
 Garnbollen kommer nu se mer ut som ett hallon än en boll.
 Och det är då man börjar frissera. Håll i de långa trådarna som du knöt med så du inte råkar klippa av dem. Det har hänt. Men annars är det bara att klippa på så du får den som du vill ha den. Och här är det extra viktigt att du har en vass sax. Annars kommer du bli skogstokig och svära att du aldrig mer kommer göra en garnboll mer i hela ditt liv.
 Sisådärja. En garnboll. Och snabbt gick det.
Denna garnbollen gjorde jag för att visa hur jag gör mina bollar. Så nu har jag ju helt plötsligt en röd garnboll till övers. Lika bra jag virkar en röd mössa till den, va?

22 kommentarer:

Linda sa...

Smart!

Och när jag ändå skriver ska jag passa på att tacka för inspirationen till att virka pepparkakshjärtan och spreja en plåt till. Kusinbarnet fick en mycket uppskattad julklapp. :)

libelule sa...

Toppen! Jag hoppade över bollen på en virkad mössa till dockan nyss bara för att jag inte orkade göra på det vanliga sättet, men det här var ju toppen!!!!

Louise sa...

Men åh vad fiffigt!! /Louise

Petra / Popetotrora sa...

Japp, lika bra att du virkar en till. ;)

Ida sa...

Vilket bra sätt. Mycket enklare än skolslöjdsbollen.
Tack för tipset.

maria sa...

Smart tips! Tack :)

Bibbis blandning sa...

Du är så himla påhittig. Tänk att det kunde vara så enkelt att fixa en stor tofs. Jag har alltid knölat och bökat med de två pappskivorna med hål i. Tack för alla tips vi får och tack för en härlig blogg.

Bamsebus sa...

Viket bra tips! Det tar jag med mej!
Miriam

Photo by Maria sa...

Ja nu får du nog virka en mössa som är röd eller som iaf passar till en röd tofs ;)

Kram Mia

Sarah sa...

Nämen!! Det är ju alldeles.. Åh så bra! Tack snälla för att du delar med dig! <3
Nu måste jag genast testa! Måste bara hushållspapperstorka en hel del först.. ;)
Kram Sarah.

Anonym sa...

Vilken smart idé! Kanske också borde virka en mössa? Har hittat ett mönster med flätor (Jag visste inte ens att man kunde virka det!) som jag verklgen tycker om. Ha det bra!
/Julia

CreandoPhoto sa...

Påhittigt! Och helt i min smak - snabbt och lätt ska det vara! :)

Lena sa...

Haha du är för rolig:) Jaa virka en mössa till tofsen du, eller den är väl klar redan antar jag. Du är världens snällaste som ger oss så många mönster, tips och idéer. (och så många goda skratt).

LISA sa...

Hej. Har följt din blogg ett tag nu och blir bara så glad varenda gång jag läser. Du är verkligen kreativ, jag har fått så många bra tips,och den där tofsvarianten var ju bara så himla smart. Här har man knölat med två pappskivor i alla år . Nu gäller det bara att komma ihåg att spara dass/hushållsrullar i fortsättningen.Ser fram emot fler smarta tips. Men det är nog ingen risk att det sinar. Du verkar vara väldigt kreativ. Kram från en "tant" i Alingsås.

Pysseliini sa...

Oh, vad smart! Måste prova :)

Lina & Mia sa...

Vilken underbar blogg! Lägger mig som följare så jag inte missar något! Med vänlig hälsning, Lina

Malin sa...

Tack för all inspiration och din fina beskrivning på spindelsjalen. Sä här blev min: http://malinean.blogspot.se/2013/01/en-halv-duk.html

francesca sa...

it seems so simple wow :)

azelys Créa sa...

Une solution tres pratique pour mes enfants merci pour l idée.

azelys Créa sa...

Une solution tres pratique pour mes enfants merci pour l idée.

Marilyn Rodriguez sa...

I've never seen this before, but it will be the way I make my pompoms from now on, and my bows. Thanks for sharing

trollet sa...

Tack fina du! Nu är det inte så tråkigt med toffsarna längre!