söndag 13 januari 2013

Virkad spindelsjal. Igen.

 Japp, det fick bli en sjal till. Tilda garn och virknål nr 3,5. Och mönstret hittar du som vanligt här.
Detta är min tionde sjal av denna varianten. Det är ju så himla skönt att virka en sjal som man gjort så många gånger.. Bara att virka på. Inget läsa mönster och krångla med räkning på diagram. Bara go virkning liksom.
Sjalen började jag med i mellandagarna. Ett par varv här. Och ett par varv där. Och vips så var den färdig. Och efteråt saknar man lite att ha en en sjal att virka på. Att ha ett sjalvirke i garnhörnan att ta upp och virka på lite då och då. Och så funderar man på vilken färg nästa spindelsjal ska få. För man vet ju att det blir ju alltid en till.

Ha en fortsatt härlig söndag.

17 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Den blev jättefin!!!! Tack för all härlig inspiration du ger!!

Linda sa...

Hej på dej!

Vilken fil och inspirerande blogg du har! Här ska jag kika runt ett tag! Lägger till mig som följare så jag inte tappar bort dig!

LInda

Angeline sa...

Beautiful and also the color you have chosen!!

greats
Angeline
www.mijnplekkie.tk

Carol sa...

Jäättefiin...!! Men har du gjort den lika stor som på mönsterbilden? Den var ju gigantisk! =-o

Anonym sa...

Den var jättefin. Precis som de andra :)
Men jag måste fråga hur hur mycket garn som går åt?
Lina

kungen o majkis sa...

Carol: Nä, jag gör bara upp till sex hela spindlar...och i mellanrummet där jag egenligen ska börja på att göra sju spindlar...där fortsätter jag med stolpgrupperna med fyra stolpar och två lm mellan.

Lina: Jag brukar få köpa 4 nystan tilda-garn. Brukar dock inte gå åt så mycket av det fjärde nystanet, typ 2 varv bara.

Linda Muhr sa...

Du virkar så fina saker, önskar jag var lika duktig! :/ tycker det är svårt att förstå mönster.... Men jag lär mig något nytt för varje virkning!

Trädgården på Höjden... sa...

och jag har ju varit så himla sugen på att virka den där spindelsjalen så länge nu. har sett dina fina, studerat mönstret. först förstod jag ingenting av det men nu. jo, kanske. det blir nog till att prova...
hälsar åsa

AnCa sa...

Jag förstår vad du menar, dessa sjalar är beroendeframkallande! Du har fått mig att få fart på virknålen igen, till ju virkade jag en grå/röd sjal o nu efter nyår blev det en beige/gammelrosa variant. Däremellan så blev det några grangirlanger...

Tack för att Du finns o för din härliga inspirerande blogg!!!

Helena, Craft and Creativity sa...

Dina sjalar är så vackra! Härlig färg på denna. :)

Ananas sa...

Oh, det där är en av mina favoriter, snygg färg också!

Anonym sa...

Jag använder också Tilda garn och virknål 3,5 och för mig går det åt 2,5 nystan. Virkar nog ganska hårt..

Elisabeth sa...

Åh nej, inte en till spindelsjal:-). De är ju så fantastiskt fina! Har försökt mig på att virka en ett flertal gånger men jag får liksom inte till det, början blir hur konstig som helst. Har du något tips? Ska sätta mig igen och försöka...snart så:-)
Tack för underbar inspiration och många skratt!
//Elisabeth

Stina sa...

Är själv sjalberoende tack vare dej😄. Så underbart enkelt och snyggt mönster, tack för tipset o en super blogg./ Stina

CreandoPhoto sa...

Det är en sån jag ska göra. Jag köpte garn för ett halvår sedan, skrev ut mönstret och laddade. Sen läste jag lite i mönstret och fick för mig att det är svårt. Då lade jag allt åt sidan. Och där ligger det... Är det svårt? Kan du coacha?

Kramar

kungen o majkis sa...

Elisabeth och Creando:

Nu finns det lite hjälp :-)! Bara hojta om det är något ni undrar över!

Anonym sa...

Min uttröttade hjärna fungerar bara tills din tut tar slut. Sedan är det stopp. Måste försöka skriva ner varje varv, annars kommer jag inte vidare. Drygt, ja! Men galet snygga sjalar gör du!
Mia