söndag 20 januari 2013

Virkad stjärnmössa.

Jag har snöat in lite på mössor nu ett tag. Blir gärna så när det är så vintrigt och vackert ute. Och det var faktiskt väldans längesedan Kungen fick en ny virkad mössa. Nu i helgen hade vi 17 minusgrader och då behövde han ju verkligen något som värmer lilla knoppen.
Mössan är virkad efter min översättning på en baggymössa. Och det hittar ni här. Virknål nr 5 och detroit redheartgarn.
Stjärnorna är även de gjorda med virknål nr 5 och Detroit red heartgarn. Mönstret till stjärnorna hittar ni här.
Vår lille Kung ja, han är ju inte så liten längre. Fyller hela 10 år i vår. Inte klokt. Och mycket konstigt då jag inte har blivit ett endaste år äldre på den tiden. Fortfarande 26 år. Fortfarande så där.... nyponrosaktig. Jätteskumt sånt där.

Och så har jag gjort ytterligare en regnbågsmössa som Majkis kallar dem. Denna gången i vuxenstorlek.
Mössan på bilden är lite lätt suddig. De kan bli det om man virkar dem lite för snabbt.  Eller om man tar kort på dem när det egentligen är lite för mörkt inne. Brukar vara övergående hursomhelst.
Som sagt anigens insnöad på mössor. Men var inte oroliga. Det brukar gå över lagom till våren.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Sjukt kul! Ska försöka att virka en, men sakta. Jag har inte tänkt vänta tills den slutar vara suddig..
Helen

Sarah sa...

Nu måste jag bara kommentera..
Åh, vad jag tycker om dig! Det här är den bästaste bloggen! Sluta aldrig!! <3
Jag är oxå insnöad på mössor.. fast året om.. virkar ett o annat djur kanske, men annars blir det mössor till höger o vänster!
Ett problem bara, mina tofsar blir liksom inte så fina som dina.. mina blir små o "tjocka".
Visst gör du väl tofsar med två runda pappskivor? Som i skolan? Kan du isf avslöja vilka mått du använder? Pliiis..
Ha det gott!
Kram Sarah!

kungen o majkis sa...

Sarah: Tack så mycket för rara ord! Jag använder mig inte av runda pappskivor, jag har kommit på ett mycket snabbbare och lättare sätt att få stora bollar...jag visar hur jag gör i nästa inlägg...håll ut ;-)!

Mamma Mia sa...

Tänk att både få se en stjärna och en kung på ett och samma inlägg. Jätte fin kille.....och mössa!

leaS sa...

Kanonfina mössor som alltid. Mössor är ju så attans roliga att göra, troligen för att det går så fort.

Www.rafaellascreativa.bloggo.nu sa...

Säger bara att den sitter som ett smäck på kungen , du är bara för bäst, man blir alltid glad när man tittar in till dig, din blogg äger!!

Sarah sa...

Åh så bra!! Vad spännande!! :)

Anonym sa...

Åh vad jag älskar din blogg! Du skriver så roligt och mitt i prick så man sitter ju med ett stort flin bara man ser att du har skrivit nått nytt!

/Maria

Anonym sa...

Är ett stort fan av din blogg! Läser och småskrattar för det mesta (beror givetvis på vad du skriver om). Ibland kan det bli en tår istället för ett skratt ...
Har gjort en baggy-mössa och ska definitivt göra fler. Men, tyckte det vara svårt att få "toppen" snygg. Blev "knöligt" och galleraktigt (finns det ordet??).
Kan du lägga in en närbild på en "mösstopp" och kanske något lite tips hur tätt du gör första fm-varvet?

/Helén

Elin sa...

SUPER! tack för att du delar med dig av alla bra idéer och mönster och inspiration!!

Fröken Fräken sa...

Nu vet jag ju inte riktigt var du får tag på alla mängder garn som måste gå åt hemma hos dig.. men är det så att personalen i garnaffären hejar på dig när ni ses ute på stan tex? För det gör personalen i tygaffären här på mig...

/Från en nyponros till den andra (som bara är 23, mohahahahah....)

Ingmarie sa...

Av en slump så hamna jag här på din blogg ... och de var en super bra slump .
Lägger som favoriter och kommer ha koll här .
Ska se om jag klurar ut hur jag lägger in som *följablogg*
Kunde de förut , men dom ändra ju om ..
Ska absolut prova virka en sån mössa ..
Ha det bäst ..

susanne sa...

vilka fina mössor du gör, har du mönster på dem.. såg du hade utan tofs också..

Malin på pastill.nu sa...

Vilka härliga mössor! Först läste jag stjärtmössa, men det är nog snyggare med stjärnmössa ;-) Undrar förresten hur en stjärtmössa skulle se ut?

Scrap och Ting sa...

Jag har kikat i genom din blogg ett tag nu och oj vilka fina grejer du gör !

Bibbis blandning sa...

En kunglig mössa av bästa sort!
Regnbågsmössan var också jättesnygg. Hur i jisses hinner du med att trolla fram så mycket fina saker.
Hälsa Kungen att allt klär en skönhet och att han var kanonsnygg i sin luva.

Catarina sa...

Du får gärna vara insnöad på mössor!!! Dom är ju helt underbara!

Anonym sa...

http://www.volontarbyran.org/volontarbyran/IOGTNTO_sok.aspx?jobId=9364

ett tips till dig som är så duktig på att virka.! Kram o tack för alla inlägg du gör. / Mv h Anna

Puzzelmartha sa...



Äntligen har jag hittat din blogg! Jag har inte vetat om den, ej heller letat, men ändå. Jag har last jättemånga inlägg nu. Har Kungen någon assistent? Är du kungens assistent? Har du något annat jobb också? Eller är du med Kungen på kvällen, och viriar på dagen när han är i skolan?

Puzzelmartha sa...

Jag har imte heller lyckats med det..

kungen o majkis sa...

Vad bra att du hittade hit till slut :-D! Än så länge är det bara jag och Kungens pappa som är assistenter till honom. När han är i skolan är det hans fröknar och klassassistenter som tar hand om honom. Jag jobbar även lite då och då (timvik) som undersköterska på en mödravårdcentral. Virkar det gör jag mest på kvällen när barnen somnat :-)!

Rumpetuss sa...

Jättefin mössa på fina Kungen!!! Måste prova detta mössmönster!!! Tack för alltid lika fin o bra blogg!!

leaS sa...

Nu ska det virkas en regnbågsmössa men måste få lite klarhet i några ? så den blir lika fin som dina. Avslutar du på samma vis som bagymössan och sedan sätter fast bollen? Uppviket har du virkat mössan längre o vikt upp eller virkat på i efterhand???

kungen o majkis sa...

leaS: Jag avslutar på samma sätt som baggymössan och syr sedan på bollen. Jag gör mössan lika lång som baggymössan och viker sedan bara upp så den blir lagom. Lycka till!

leaS sa...

Tack du är en klippa.

leaS sa...

E fastnade för Majkis regnbågsmössa så det var bara att fara till garnaffären och leta efter regnbågsgarn. Mitt resultat blev så här: http://www.leas-leas.blogspot.se/
och E blev jätte nöjd. Tack för mönstret, det kommer bli felra.

Anonym sa...

Älskar dina mössor!!!
Jag håller på med en till mej själv nu...
Du har en kung och jag har haft en drottning, tills för 9 år sedan...
Min drottning var alltid glad och full av bus och älskade att rymma med elrullen....