tisdag 15 januari 2013

Första hjälpen för spindelsjals-virkeri.

Det kan ju vara lite knöligt med diagram. Och därför tänkte jag att jag kunde hjälpa till lite. Här kommer min beskrivning av spindelsjalen i vanlig mönsterform. Och i bildform.
 Jag brukar använda mig av Tilda-bomullsgarn och virknål nummer 3,5. Jag brukar få köpa 4 nystan, men bara lite går åt på det fjärde nystanet. 
I mönstret använder man sig av stolpar, fastmaskor och trippelstolpar. Här finns en video hur man gör trippelstolpar.

Alla redo? Då kör vi.
 1. Börja med att göra 12 luftmaskor. Gör sedan 1 stolpe var i de 4 första luftmaskorna du gjorde.
 2. Gör två luftmaskor och sedan en trippelstolpe i den allra första luftmaskan du gjorde. Vänd arbetet efter varje varv och virka tillbaka på andra sidan.
 3. Gör 8 lm. 4 stolpar i första mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i andra mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 4. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 5. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 5. Nu börjar vi göra spindeln. Håll i er. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 9 lm. Hoppa över ett mellanrum och gör 4 stolpar i nästa mellanrum. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 6. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 6 lm och 4 stolpar runt spindeltråden. 6 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 7.  Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 8 lm och 4 fm på spindeln. 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 8. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 12 lm och 4 fm på spindeln. 12 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 9. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 14 lm och 6 fm på spindeln( Jag brukar göra 2 fm i den första och sista maskan för att öka fastmaskorna). 14 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 10. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 16 lm och 8 fm på spindeln. 16 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 11. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 14 lm. 6 fm på spindeln ( hoppa över den första och sista maskan och virka bara i de 6 i mitten). 14 lm. 4 stolpar på spindelstråden. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 12. Gör 8 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 12 lm och 4 fm på spindeln. 12 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm. 4 stolpar i mellanrummet. 2 lm och en trippelstolpe.
 13. Hoppsan Kerstin, nu blir det fler spindlar på sidorna helt plötsligt. Gör 8 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar. 9 lm. Hoppa över ett mellanrum och gör 4 stolpar i nästa. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 8 lm. 4 fm på spindeln. 8 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 2 lm. 4 stolpar. 9 lm hoppa över ett mellanrum och gör 4 stolpar i nästa. 2 lm. 4 stolpar. 2 lm och en trippelstolpe.

 
 14. Gör 8 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar. 6 lm. 4 stolpar runt spindeltråden. 6 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 6 lm. 4 stolpar på spindeln. 6 lm. 4 stolpar runt spindeltråden. 2 lm. 4 stolpar. 6 lm. 4 stolpar på spindeln. 6 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar. 2 lm och en trippelstolpe.
 15. Och nu avslutar vi den första spindeln. Gör 8 lm. 4 stolpar 2 lm. 4 stolpar. 8 lm. 4 fm på spindeln. 8 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 9 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 2 lm. 4 stolpar.8 lm. 4 fm på spindeln. 8 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar. 2 lm och en trippelstolpe.

16. Gör 8 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar. 12 lm. 4 fm på spindeln. 12 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 2 lm. 4 stolpar på spindeltråden. 2 lm. 4 stolpar. 12 lm. 4 fm på spindeln. 12 lm. 4 stolpar. 2 lm. 4 stolpar. 2 lm och en trippelstolpe.


Och när du gör 4 stolpgrupper i rad nästa gång...ja, då är det dags att börja på 3 nya spindlar nästa varv.
 Sedan är det bara att göra sjalen så stor som du önskar. Jag brukar göra 6 hela spindlar och sedan avsluta. Och när jag ska avsluta brukar jag fortsätta med stolpgrupper med 2 lm mellan när det egentligen är dags för nya spindlar. Så här:


Ett annat tips är att skriva ner hur du ska göra spindlarna på ett litet papper att ha brevid dig i soffan. Iallafall tills du lärt dig mönstret utantill. Ungefär så här såg mina fusklappar ut:

9 lm
6 lm 4 stolpar 6 lm
8 lm 4 fastmaskor 8 lm
12 lm 4 fastmaskor 12 lm
14 lm 6 fastmaskor 14 lm
16 lm 8 fastmaskor 16 lm
14 lm 6 fastmaskor 14 lm
12 lm 4 fastmaskor 12 lm
8 lm 4 fastmaskor 8 lm
6 lm 4 stolpar 6 lm
9 lm

Vill ni ha en liten spetskant på er sjal så kom jag på att de två första varven på detta hyllremsemönstret fungerar väldigt bra till detta. Jag börjar med 4 stolpar var i hålrummen som blir på sidorna och då går mönstret jämt upp. Här hittar ni en bild på en av mina spindelsjalar med hyllremsespets. Och jag brukar använda mig av Tilda-garn även till spetsen. Om någon undrar så nej, jag är inte garn-sponsrad av Tilda-garn. Men om nån från Tilda-garn ser detta...så har jag använt mig av ordet Tilda-garn 4 gånger i detta inlägget. Jag bara säger. Jag är inte omutbar på det viset.

Så där ja. Nu är det bara att sätta igång. En liten varning innan ni startar bara.
De är väldans beroendeframkallande.

Lycka till!

87 kommentarer:

Mamma Mia sa...

Tack snälla för första hjälpen! Precis vad jag behöver för att överleva en virkbeskrivning. Kanske dags att lämna stickningen för virkning, för vem vill inte bli en spindelkvinna ;)

Trädgården på Höjden... sa...

Så himla glad jag blir för din beskrivning. Nu ska här virkas spindelsjal minsann...:-)
Hälsar Åsa

Catarina sa...

Har beundrat dina spindelsjalar många många gånger och tänkt att en sån vill jag också göra.
Och nu fick du mig verkligen till att bli inspirerad. Kanske jag har något garn i mina gömmor som passar.Hoppas,Hoppas!
Och Tack för all fin inspiration du ger!
Ha en bra dag!
Catarina

Anonym sa...

Jag vill också! Men i så fall måste jag hitta tillräckligt med garn hemma alternativt vänta. Lillasyster och jag bestämde att vi skulle ha köpstopp på handarbetsgrejer fram till sista mars. Av någon anledning har jag massor med garn och hon tyger. Förstår inte alls det. Jag köper ju aldrig något "bra-att-ha-garn" *harkel*
/Lina

Unknown sa...

Tack snälla du för hjälpen! Jag både virkar och stickar men ibland är det lättare att få hjälp för att komma igång. Har aldrig virkat "spindelvirkning" förr så jag ska ge mig på det och se om jag kan få till en fin sjal.

MirEll sa...

Snygg, en sån tror jag att jag ska våga mig på! =)

Anonym sa...

Tusen tack! Hade fullständigt missat hur du gjort avslutet. Blir ju lite snyggare och stadigare med stolpgrupperna.
Nu måste jag göra en till.. ;0)

mvh Agneta

Pysselpinglan sa...

Vilken bra beskrivning,kanonmed bilder ju! :)

Anonym sa...

Åh vilken bra och utförlig beskrivning. Precis vad jag behövde! Börjar direkt :-)/Susann

Anonym sa...

Haha, vad sjukt. Jag satt precis o kliade mig i huvudet över Drops-beskrivningen. Och så gör du detta inlägget som en räddande ängel. Nuuuu fattar jag! Tackar o bockar!

Maria B sa...

Det är inte alla som är spindelmissionärer ;). Jag gjorde min första spindelsjal i somras och njöt av varenda spindel. Får väl skylla på lätt hjärntvätt i en viss blogg...

Anonym sa...

JAAAAAA!!!!! Tack snälla! Precis vad jag behöver! Nån som förklarar på idiotnivå lixom. UNDERBART! Tusen tack!

Anonym sa...

Hej
Jag vill tacka dig för all inspiration du förmedlar med din blogg. Man blir glad av att kicka in här. Du har gjort det igen nu måste man ju testa dit senaste Knåpar just nu ihop en baggy mössa/IS

Lena sa...

Men, du måste vara världens snällaste! Tog ut mönstret, diagrammet och fattade...inte ett dugg. Men nu ser jag klarare. Tack igen!

Anonym sa...

Tack snälla Erica, nu behöver jag inte konsultera dej nästa gång vi ses på jobbet ;0)) / Jessika

Elisabeth B sa...

Äntligen - jag lyckades! Stort tack för den fantastiska beskrivningen. Nu har jag snart virkat tre spindlar:-). Håller med om att det är beroendeframkallande:-)

Anonym sa...

Hejsan!Ska ge mejikast med spindelsjalen men måste bara fråga: på första v skriver du att man ska göra 4 stolpar i dom 4 sista maskorna på föregående varv och en trippelstolpe(antar att det är dubbelst du menar?)i den sista.Menar du att när det är 5 m kvar så ska man virka 4 stolpar och sen en trippelst i den sista? Vet inte om det e ag som e korkad men jag e lite osäker:) Vill för övrigt tacka för en jättehärlig blogg,läser den regelbundet och vilken härlig familj du har och vilken insperation du ger både själsligt och genom dina härliga handarbeten :/Mvh Ann-Louise

Lena sa...

Hej! Tänk att jag fick till en spindelsjal tack vare din fina beskrivning! Måste bara fråga om du använder Tilda-garn till spetskanten också?

kungen o majkis sa...

Lena: Jag brukar använda Tildagarn till spetskanten också. Men det funkar säkert med något annat garn också :-)!

Annlouise: Jag nu la i en länk i inlägget till hur man gör trippelstolpar...för det ska vara en trippelstolpe :-).

Du gör 12 lm. Vi kallar dem luftmaska 1 2 3 4 5 o så vidare upp till 12... Och sedan gör du sen stolpe var i luftmaska 4 3 2 och 1. Se bild nr 1. Sedan gör du 2 luftmaskor igen och en trippelstolpe i botten på den sista stolpen du gjorde. Se bild nummer 2. Är du med :-)?

Anonym sa...

Tjoho! Jag förstår nu! Tack snälla för en perfekt beskrivning!

maja...Style & Life by Leia sa...

Om du visste hur glad jag är att jag hittat dig och din blogg. Inte bara för all inspiration och för alla fina mönster och beskrivningar utan framför allt för att du skriver så underbart....så där så att jag alltid får ett leende på mina läppar!
TACK! STORT TACK!

CreandoPhoto sa...

DU ÄR HELT UNDERBAR!!!! Nu du, nu ska jag sätta igång. Tack finaste du!

Kramar

libelule sa...

Så bra! Det är tydligt, pedagogiskt och jätte-kul att följa din blogg! Symaskinerna har fått en riktig långsemester sen jag hittade din blogg! Tack! Fick smita förbi garnaffären direkt på väg hem och nu är första spindeln på gång!

Malin på pastill.nu sa...

Du är ju fantastisk! Den här beskrivningen hade varit guld när jag började med min sjal.

Annika GW sa...

Oj! Vilken fin och utförlig beskrivning. Toppen! / Annika

Anonym sa...

Tack snälla,nu gick det in i min tjocka skalle,de va ju jätte enkelt/Mvh Ann-Louise

Anonym sa...

Denna beskrivning var efterlängtad och du förklarar väldig bra. Hurra för dig och din blogg

mest virkat sa...

Tack för en jättebra och tydlig beskrivning!! Jag påbörjade en gul spindelsjal igår :-D

Monica sa...

Tack! Vad bra du förklarar! Kram Monica

Anonym sa...

Underbara bilder.. Nu har jsg gjort en sjal.. Men får inte till spetsen... :(

Therése sa...

Tack för mönsret! jag var tvungen att prova och nu två kvällar senare har jeg en ny sjal! Det kommer att bli fler...

Rafaellascreativa sa...

Nu hänger jag med!! Har försökt mig på de där mönstret fll grrrr men de har inte blivit bra, är inte bra på att följa möntster tack !! Nu blir det en spindel sjal!!

Angelica Jonsson sa...

Vilken superbeskrivning! Enkel att förstå, det är ju bara att virka på. Men, jag har en liten fråga:

Vad menar du med: Vänd arbetet efter varje varv och virka tillbaka på andra sidan? Virkar du fasta maskor då eller gör du på något annat sätt? Jag har bara virkat amigurumis innan, så jag kanske har missat något.

Du kan verkligen det där med att inspirera! :)

/Angelica

kungen o majkis sa...

Angelica: Nä, det är inte mer komplicerat än att bara vända på arbetet och virka nästa varv på andra sidan :-)!

Yvonne sa...

Hej
Jag har nu virkat två halsdukar dom är helt super Tusen Tack för inspirationen och beskrivningen
Jag har en fråga ang vad ni tycker att den är värd i pris om någon skulle komma och fråga om dom fick köpa en sjal. Jag är så dålig på att sätta prislapp det jag själv gör.

Angelica Jonsson sa...

Ååååååh! Men tack! Vilket extrajobb jag lagt ner helt enkelt. ;-) Jag börjar om en gång till helt enkelt. :-)

Anonym sa...

Tusen tack! Jag har svårt för att läsa virkbeskrivningar och därför varit tvungen att "ge upp" många projekt, men tack vare dig kan jag nu virka denna superfina spindelsjal. Och jag förstår precis allt som du har skrivit i beskrivningen! Tusen kramar till dig!

Eva.

Anonym sa...

Hej. Tack för denna underbara beskrivning av detta mönster. Det är verkligen beroendeframkallade. Jag är redan på min tredje sjal. / bea

Christina sa...

Hej
Vilken inspirerande blogg.
Blev mycket imponerad av de vimplar som var gjorda i mormorsrutestil. Tyvärr hittade jag ingen beskrivning i din blogg på dessa. Vore oerhört tacksam om du ville lägga ut mönstret på dessa.

Glada AnnKan sa...

Jag håller med alla föregående positiva skrivare, vilken kanonbeskrivning, TUSEN TUSEN tack, efter din pedagogiska beskrivning var det lätt som en plätt :)
Och jättekul att virka spindlar :)

Vänliga hälsningar
AnnKatrin

Bea sa...

Tack snälla du för din fina pedagogiska beskrivning av spindelsjalen - även om jag inte lyckas lista ut efter det första steget. Jag valde att helt enkelt ta grundmönstret utan spindlarna och göra en sjal. En vacker dag kanske jag är duktig på virka och kan ge mig i kast med det. Bella bakom virknålen

nattugglan sa...

ja det tackar man för, den va så fin..måste nog köpa nå garn nu ,så passar det som virkning då man kollar tv.. ha en bra dag!!

skapa och inreda sa...

Tusen tack för all härlig inspiration som du delar med dig av. Blir så glad över din fina beskrivning och alla härliga bilder som verkligen är mycket pedagogiska. Tack vare dig vågar säkert många fler pröva på det roligaste som finns :) virka :)
Ha en bra dag
Annika

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig.

Hälsningar

Patricia

Anonym sa...

Tack för en underbar blogg. Hållet på med spindelsjalen men får inte till det varvet med tre spindlar på är det bara att fortsätta lika som från början? Jag har så svårt att förstå första gången jag gör något nytt, sen går det jätte bra. Tack på förhand. //Zara

Angelica88 sa...

Tusen tack för denna, du är en klippa:)
Skulle du kunna göra en likadan beskrivning på hur man fäster spetskanten vore det verkligen toppen, har googlat mig blå men hittar ingen beskrivning någonstans!
Återigen, tusen tack:)

Angelica88 sa...

Tusen tack för denna, du är en klippa:)
Skulle du kunna göra en likadan beskrivning på hur man fäster spetskanten vore det verkligen toppen, har googlat mig blå men hittar ingen beskrivning någonstans!
Återigen, tusen tack:)

kungen o majkis sa...

Angelica88: Jag virkar på spetsen från start...4 stolpar i varje hålrum på sidorna och sedan fortsätter jag med spetsen på stolpraden :-)!

Angelica88 sa...

Jaaaaa men nu förstår jag, vissa är segare ön andra:) jag bugar och bockar, tack så hemskt mycket:)

nina sa...

Jag roar mig på nattarbetet med att testa virka en sjal förförsta gången och även förminska den så den passar min dotter på ett :-) kan bli spännande hur jag ska få spetskanten att gå jämnt upp.. får hoppas den går att använda :-)

Jenny sa...

Tack så väldans för mönster, och ja, tack för varningen. Även om jag inte lyssnade. Nu är jag också fast i spindelsjalsberoendet.

Undrar två saker. Blockar du sjalarna när du är färdigvirkad? Och hur lång tid tar för sig att få ihop en skall?

Kram på dig

Jenny sa...

Skall är alltså sjal.

kungen o majkis sa...

Hejsan Jenny! Jag blockar aldrig mina sjalar...och vad kan en sjal ta...hmmm.. skulle tro runt 12 timmar :-)!
Och du... det finns ju så mycket värre beroenden än spindelsjalsvirkeri ;-)

Unknown sa...

Hej Jenny!

Vilken fantastiskt bra beskrivning :)! Har du virkat sjalen i annat garn än Tilda? Jag har en del garn liggandes och undrar om något av dessa kanske funkar. Vilket märke använder du på virknålen? Det kan ju skilja mellan olika fabrikat.

Mvh Anna-Karin

Unknown sa...

Hej igen! Upptäckte just att jag skrev Hej Jenny först. Läste ditt svar på inlägget ovan och sen gick det av bara farten ;)!

kungen o majkis sa...

Jag har bara använt mig av tildagarnet till denna sjalen, men klart att det går att virka med annat med! Bara att testa :-)! Vilken sorts virknål jag har vet jag inte...står bara 3.5 på den :-D! //Erica

Anonym sa...

Många tack för mönster hjälpen!! Med din hjälp har även jag gjort en spindelsjal

Unknown sa...

Hej igen!

Har kommit till varv 16 där man sen bara ska fortsätta på som förut. Min sedan tidigare utmattade och stressade hjärna har nu fått kortslutning.Jag antar att jag kan hoppa tillbaka i beskrivningen och liksom förlänga den? Jag kan liksom inte samla tankarna och leta reda på var :(. Kan du månne hjälpa mig lite på traven så jag kommer vidare?

Mvh Anna-Karin

Borgmästaren sa...

Har varit på fest där jag träffade två -av varandra oberoende - människor som bar din spindelsjal. Kul, eller hur? Hade jag haft min, som ännu inte är klar, hade vi varit tre. Du är en sann glädjespridare! Tack för mönstret!

Borgmästaren sa...

Alltså, men "din" menar jag att de hade hittat mönstret på din blogg!

The Missy Cissy sa...

Ett stort tack för att du gav dig på att översätta diagrammet, jag hade aldrig fattar hur jag skulle börja utan dig och din pedagogiska vägledning.

Anonym sa...

Hur gör man efter man har gjort 16 varv på sjalen, jag fattar inte efter sexton varv Med vänlig hälsning, Eva

Anonym sa...

Tack för hjälpen och inspirationen! Nu virkar jag också en spindelsjal och det är verkligen beroendeframkallande :)

Unknown sa...

Hej när jag har gjort alla 16 varv.hur gör man då när man fortsätter? Mvh anna lena

Unknown sa...

Hej när jag har gjort alla 16 varv.hur gör man då när man fortsätter? Mvh anna lena

kungen o majkis sa...

anna lena tiid: då gör du som vanligt 8 lm som start och sedan stolpgrupper, 14 lm innan spindeln och sedan 6 fm på spindeln och 14 lm efter spindeln, stolpgrupper med 2 lm mellan och när du kommer till spindel igen är det 14 lm innan och 6 fm på spindeln och sedan 14 lm igen.

varvet efter är det 16 lm innan spindeln och 8 fm på spindeln och sedan 16 lm efter.

Hoppas att du förstod :-)!

Tessa sa...

Hej å tack för din fantastiska beskrivning:)
Gör du 6 spindlar allt som allt el 6 spindlar på rad innan du slutar?
Hälsn trög nattarbetare..

Tessa sa...

Haha å sen då jag virkat lite längre insåg jag att det måste bli 6 spindlar på rad om jag inte vill ha en fluga:)

Anonym sa...

Älskar din blogg!!//Lina

Tellie sa...

Känner mig jättedum men vet inte vart man sätter trippelstolpen i varv 3?
Sidorna på min sjal blir inte raka..

Tellie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
kungen o majkis sa...

Du sätter trippelstolpen på samma ögla där du gjorde den sista stolpgruppen :-)

Unknown sa...

Nu har jag äntligen fattat hur jag kommer vidare :)! Det krävdes en virkande kompis och att jag vände arbetet mot henne så ramlade poletten ner efter en stund ;). Du har rätt i att det är väldigt beroendeframkallande!

En undran - hur skarvar man garnet på bästa och enklaste sätt? Mvh Anna-Karin

Unknown sa...

Du har en underbar blogg, har virkat flera av dina mönster och de är toppen!

Nu tänkte jag ge mig på en spindelsjal och undrar, då du anger antalet luftmassor, räknar du maskan som sitter på nålen då? Tex då man gjort sista stolpen i gruppen, då har man ju en maska på nålen då man ska göra sina "spindelben", brukar du räkna in den i antalet lm du anger i beskrivningen?

Hoppas du förstår vad jag menar, förstod knappt det där själv... :p

Unknown sa...

Och luftmassor skulle naturligtvis vara luftmaskor... :) Damn you autocorrect!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
kungen o majkis sa...

Hanna: Den maskan som redan sitter på nålen efter stolpen räknas inte :-)! Lycka till!

Unknown sa...

Vilken tur, då har jag gjort rätt :) Tack så mycket för hjälpen och för all inspiration här på bloggen!

cajs sa...

Asså. Måste säga. Har tittat på din blogg många gånger. Din humor är fantastisk. Idag letade jag efter ugglemössan, den hittade jag inte, men kunde inte låta bli att kolla spindelsjalen igen. Har inte virkat på över ett år men nu sitter jag här och är redan på två spindlar. Som du skrev - beroendeframkallande - jag ser det framför mig: ALLA i min omgivning kommer snart ha spindelsjalar

cajs sa...

PS. Jag hade bara drops alpaca i de mängderna hemma, men det ser ut att funka fint. Nål 3

Anonym sa...

Måste fråga hur man glr spindlarna är det 1 2 1 eller 1 2 3?

kungen o majkis sa...

Anonym: Jag förstår inte riktigt hur du menar :-)?

Anonym sa...

Hej. Jag har följt ditt mönster och nu har jag börjat på 4 spindlar men jag får ej ihop det..1 stolpgrupp mellan spindlarna känns fel... är på varvet efter jag "stängt" de föregående tre... Hälsningar Jenny

Anonym sa...

hej, jag skulle vilja ha hela mönstret....då jag inte förstår hur jag ska fortsätta efter varv 16.

Anonym sa...

Hejsan! Först vill jag bara säga att du är verkligen duktig,och är så glad att jag "hittat" din blogg :) Nu är det så att jag har försökt att virka spindelsjalen (i månader,,) MEN,jag måste ju vara knäpp som inte fattar hur man virkar sen efter v16?? :D Har frågat andra om hjälp men inte fått det,och skulle verkligen vilja virka denna sjal,,Så om det inte skulle vara till så mycket besvär om du kunde skriva ner hela beskrivningen till mig? Men om det inte går så förstår jag :)
Ha det bra MVH: Jasmin ( 81jasmin@windowslive.com )

nn sa...

Fantastisk :)!!! Takket være deg kan jeg også hekle et slikt sjal!!! Tusen takk :)Berit

Sanna sa...

Virkar efter din beskrivning, hur enkelt som helst 😊
Men eftersom jag bara tagit ett garn som jag hade hemma så vet jag inte om jag får "rätt" mått på sjalen.
Vilka mått har dina sjalar innan du börjar med kanten runt?
Tack så jättemycket för mönster beskrivningen 😊