tisdag 18 december 2012

Virkad ribbad baggy-mössa. Med mönster. Typ översättning.

Jag har haft svårt att hitta en virkad mössmodell som passar till herrar. Eller som passar herr sambon snarare. Han gillar inte snirkliga mössor med stora virkade blommor på. Konstig.
Men efter idogt googlande hittade jag ett mönster som skulle kunna fungera. Och det engelska mönstret hittade jag här. Jag är inte hundra på att jag redde ut allt i mönstret. Jag kan ha gjort rätt. Men det kan också ha blivit en egen variant. Blidde en mössa iallafall. Eller snarare fyra.
Här är min översättning på möss-beskrivningen. Alternativt lite lätt fri tolkning av samma möss-beskrivning.

Jag har använt mig av Freja-garn och virknål nr 5. Alla varv virkas i den bakre maskbågen.

varv 1: 47 lm
varv 2: Virka halvstolpar i bakre maskbågen hela vägen tillbaka med början i andra maskan från virknålen.
varv 3: En smygmaska i första maskan ( fortfarande alla maskor i bakre maskbågen). Och en fastmaska var i de 4 nästkommande maskorna. Och en halvstolpe i resterande maskor. 
varv 4: Halvstolpar hela vägen, i bakre maskbågen. (börja med att göra två luftmaskor som blir som första halvstolpen).
Upprepa nu varv 3 och 4 tills mössan är lagom bred för huvudet den ska passa på. I sambons mössa blev det sammanlagt 51 halvstolpevarv.
Nu virkar du ihop mössan så den bildar en tub(se till att du börjar virka ihop när du är på den sidan av arbetet där du inte virkar sm och fm i början på varannat varv) När du kommit upp på toppen ska du virka överdelen på mössan:
varv 1:Virka ett fm-varv genom att jämnt fördela fm runt öppningen. 
varv 2: Minska sedan genom att virka ihop två fm. Fortsätt så runt runt tills du bara har ett liiiitet hål kvar. Klipp av tråden och fäst. Vänd mössan rätt. Och använd.

Behöver ni lite extra hjälp har jag gjort ett inlägg med lite beskrivande bilder och det hittar ni här.
De båda cerisa mössorna gjorde jag på flygplanet till och från Portugal. Jag frågade säkerhetskontrollskillen om det gick bra att ta med min virknål in i planet. Han sa att det gick bra eftersom jag inte såg ut som nån som skulle hugga ner någon. Och jag sa att jag skulle försöka låta bli. Och det gick så bra så.

Nu har sambon en virkad mössa som han gillar. Utan blommor. Och så.
Och jag vet att jag sa att jag inte hade pysslat något direkt. Men att virka är ju inte att pyssla. Det är ju lite mer som att....andas.

Och med det bjuder jag på en spotifylänk till min senaste favoritjullåt. Underbar.
Vilken är din favoritjullåt just nu? Vill ha tips. Är lite rädd att jag ska ha missat fler såna ljuvliga sånger som den jag länkade till.


48 kommentarer:

MirEll sa...

Snygg, en sån får jag nog virka till min gubbe också! =)

Anne sa...

Åh vad fina! Tusen tack för att du lägger upp mönstret. Ser fram emot att få koppla av i soffan den 25:e och virka mössa!
God Jul

Unknown sa...

Älskar din kommentar att virka är som att andas... Precis så är det för mig med... Mitt enda sätt att koppla av på!! Tack för en underhållande och inspirerande blogg!! Med vänlig hälsning, Åsa

Linda sa...

Jättesnygga! Tack för att du delar med dig av översättningen. Jag har letat efter bra mössmönster, och denna kommer jag nog testa i vinter.

Photo by Maria sa...

Supersnygg blev mössan, ja mössorna då.. =)

Kram Mia

HönaPöna sa...

snygg... vilken tur att du kunde få till en utan blomma!

Anonym sa...

Vad ska man säga.. du är bara så go. Min favoritblogg helt klart ;o)
mvh Agneta

Helga sa...

Christmas comes to us all once a year med Mahalia Jackson har jag lyssnat en hel del på. Fina mössor!

Ananas sa...

Så snyggt! Tack för översättningen :)

Nenne sa...

Det ska jag testa när alla julklappar är färdigvirkade..och alla beställningar...och allt jag ska ge bort i present...hmmm. Bäst att skriva upp.

Modigt av dig att fråga om virknål var godkänt. Jag vågade INTE när vi flög till Spanien. Hade inte haft tid ändå eftersom lilla H var mer än ostyrig i det (inte så) gigantiska flygsätet.

Mina bästa jullåtar är Mer Jul/Adolphson & Falk, Holy Night /Maria Carey (säga vad man vill om henne men den kan hon), Silent Night/Stevie Nicks. Klassiker - mysigt!

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Vilka fina mössor! Passar både man och tioårig dotter! De ska provas!
Hur mycket garn gick det åt till en mössa? Tack för att du delar med dig med så mycket mönster!!! Har använt många!! Ha riktigt god jul, men glöm inte att blogga ;-)
Hälsningar Jenny

Emilia sa...

Snygga mössor!

Anna sa...

snygga :)

Mamma Mia sa...

Vilken snäll resenär du är. Jag brukar alltid smuggla med mig virknål och stickor (av trä)när jag flyger. Jätte fina mössor. Önskar att jag hade samma fart som du, har precis blivit klar med en brynja och precis blivit klar med blogginlägget.
God virk-jul! Från L´s V´s mamma ;)

CreandoPhoto sa...

Så snygga! Tror att jag kan göra en sån till sonen här :)

Och låten...helt, helt underbar! Tack för tipset!

Mia sa...

om är ju toppensnygga! Tack för att du delar med dig av mönstret, en sån måste jag testa och göra.
God jul och gott nytt år :)

Karin sa...

Drummer boy med David Bowie och Bing Crosby är fin.
Liksom allt kreativ som forsar ur dina händer. Du måste arbeta oerhört snabbt med virknålen, vilket i sig är tur för då hinner du förverkliga alla härliga idéer, eller många av dem!

Njuter av din fina sida och tackar för att du så generöst delar med dig av tips, pyssel och goda ord i livet!

Goda helger önskar jag er!

Michaela sa...

Kanonfina mössor. Har haft problem att hitta en fin mössa till min tonåring men denna skulle passa utmärkt :) Har du använt enkel eller dubbelt Frejagarn??

kungen o majkis sa...

Michaela: Enkelt garn. Och två nystan behövs. Annars kan jag rekommendera Red heart Detroit-garnet. Då räcker det med ett nystan :-)!

Anonym sa...

Jättefina saker du gör! Jag undrar hur du sätter fast dina kungen och majkis lappar på mössorna du gör? Är det med symaskin? Mvh Camilla ( virktokig nybörjare)

kungen o majkis sa...

Jupp med symaskin..eller så syr jag för hand:-).

Heidi sa...

Tack för mönstret! Och tack för en mycket trevlig blogg! =) Idag har jag vabbat och passade på att virka en mössa till lilleman. Han blev så nöjd!

Anonym sa...

Kanonfina mössor!!
Dock så tänkte jag virka en i Drops Paris, och det är ju ganska tjockt, vad tror du om det? Hur "lång" ska mössan vara? För jag gissar att den blir uberlång om jag gör lika många maskor som du med detta garn? Tack på förhand!!;)
Linda

Mona sa...

Jag vill också tacka för en otroligt inspirerande blogg! Alltid lika kul att titta in här, vilken talang! Jag har försökt mig på den fina ribbade mössan, men jag får inte till det. Det sluttar så mycket på ena sidan, den som börjar med en smygmaska och fyra fastmaskor. Har du någon aning om vad jag gör för fel?
Kram Mona

kungen o majkis sa...

Mona: Den ska slutta på ena sidan det är det som ska bli toppen på mössan sen :-)! Fortsätt på samma sätt du så ska du se att det blir rätt :-)!

Linda: Jag tror mössan är ca 25 cm innan ihopvirkningen :-)!

Pysseliini sa...

Hej :)

Jag har provat att virka den här mössan. Den blir så fin! Dock är inte den färdig än.. Började vist "lite" för många på samma gång ;) Olika färger, olika antal maskor, osv.. :D

KahviKaneli sa...

Tusen takk for oppskrift, jeg vill pröva denne mönstret :O)

Anonym sa...

Hi my friend! I wish to say that this post is awesome, nice written
and come with approximately all significant infos.
I'd like to peer more posts like this .
Feel free to surf my blog post ; view homepage

Anonym sa...

Hej!
Superfin mössa! Har börjat men är nybörjare och har en undring. Gör smygmaskan på varannat varv att det blir en maska mindre/varv på de varven? Eller ska jag göra en stolpe i själva smygmaskan?

Håller på och gör en ljusblå till lilleman på beställning :).

Tack för mönstret!

Anonym sa...

Glömde visst skriva under förra kommentaren. Har en fråga till. Använder en nål nr 4 och har lagt på några maskor. Vet du hur många jag borde lagt på för att få en lika stor mössa? Finns det nån standard. Typ si och så många maskot per nr på nålarna?

Tack igen :).


/Suuz

kungen o majkis sa...

Hej suuz! Du ska inte minska maskor utan ska virka halvstolpar även i smygmaskan! Kan tyvärr inte säga hur stor den blir med virknål nummer 4...men det är ju bara att testa :-)!

Anonym sa...

Gör du alla varv i endast bakre maskbågen?? Elr endast varv två.. Tänkte försöka att göra en :)
/ Jes

kungen o majkis sa...

Jes: Bakre maskbågen på alla varv :-)!

Anonym sa...

Hej igen!

Har fått till 5 mössor nu (till hela familjen) i olika färger och olika långa. De är superfina och omtyckta! Tack igen för mönstret!

Är inne på en 6:e mössa (till mig) men hade tänkt att virka in en text i annan färg. Testade först att göra det med halvstolpar men det blev inte bra så nu kör jag med fasta maskor och 5 smygmaskor varannat varv istället. Än så länge ser det ok ut, vi får väl se hur den blir när den blir klar.

/Suuz

Anna L. sa...

Jättesnygga mössor! Vill göra en sån till vårmössa, en lite lättare variant, har du gjort nån i typ bomullsgarn el nån blandning? Garnet måste ju va tillräckligt tjockt för nål nr 5 också. Och så undrar jag om du gör dammodellen lika lång som herrmodellen? Några varv smalare kanske? Tack än en gång för en toppensida!!

kungen o majkis sa...

Anna L: Har inte testat med bomullsgarn, men det är ju bara testa och se hur det blir! Jag gör mössan lila lång till dam...men brukar göra några varv färre som du säger :-)!

Sockan o Vanten sa...

Fin rosa mössa, blir att ta en tur till garnaffären och virka en till mig. Lycka till på sjukhuset!/Ulrika

Soili sa...

Där är ju precis den mössan som passar till mina restgarner.Har letat efter en bra enkel modell till mina mössor.Stickar till hemlösa och andra som har det svårt.Tack för mönstret ♥

Johanna sa...

Hej! Det här är säkert världens enklaste mönster, men jag får det inte att stämma. Mössan sluttar ordentligt på den sidan som börjar med en smygmaska så höjden är knappt 10 cm där. Blir förvirrad då det i beskrivningen står "varv 3: En smygmaska i första maskan ( fortfarande alla maskor i bakre maskbågen). Och en fastmaska var i de 4 nästkommande maskorna. Och en halvstolpe i resterande maskor" men i kommentarsfältet har du skrivit "...Du ska inte minska maskor utan ska virka halvstolpar även i smygmaskan!" Jag fattar inte alls hur jag ska göra. För innan halvstolparna skulle de ju vara fasta maskor. Lite hjälp vore toppen!

Anonym sa...

Vill först å främst tacka för en otroligt mysig, inspirerande och rolig blogg! Sen har jag en liten fråga angående baggymössorna. Jag å min sambos moster är lite oense om vilken del på mössan som är upp och vilken som är ner. Hon säger att smygmaskan och fastmaskorna ska vara neråt, medans jag säger upp. Vem har rätt?
Med vänlig hälsning,
Undrande :)

kungen o majkis sa...

Minskningen ska vara på toppen av mössan :-)!

jejja79 sa...

Yes! Haha :D

Ida sa...

Jag tänkte mig att jag skulle använda det här mönstret för att vika en tomteluva, som, om jag lyckas, kommer bli ganska fin och användbar :)

Anonym sa...

Jag känner mig otroligt korkad men hur mycket jag än kliar mig i huvudet begriper jag inte hur jag ska göra.
Jag har virkat så många varv att den räcker runt huvudet men när jag ska virka ihop den så som jag tror ska bli rätt så ser den inte klok ut.
Kan det verkligen vara rätt att den korta sidan ska virkas ihop med den långa?
När jag läser kommentarerna och dina svar så har jag förstått att den ena sidan ska slutta så jag antar att jag har gjort rätt så långt.
Men jag fattar inte hur den ska virkas ihop?
Och spelar det någon roll hur många fasta maskor det blir runt sedan?

//Mona

Anonym sa...

Hej. Jag har samma fråga som Mona. Tubens kortsidor blir ju olika långa. Hur ska två olika långa sidor virkas ihop?
Tack för all inspiration
Marie

Emma sa...

Tack för mönstret, nu har sambon en emmavirkad svart mössa :)

Unknown sa...

Hej. Precis som ovanstående undrar jag hur mössan ska gå ihop. Det blir "minskat" ändå på ena sidan. Började med 47 maskor och nu är det 37. Kortsidorna blir ju olika långa? Kan du inte lägga ut en bild mösstycket hur det ser ut innan du syr ihop?

Tack annars för en underbar blogg! :)

Miimz sa...

Tack för mönstret! Det blev en varm, gosig mössa till mig själv denna gången :)