tisdag 11 december 2012

En weekend i Lissabon.


I fredags flög vi till Portugals huvudstad, Lissabon. Runt 13 grader varmt. Och inte en snöflinga så långt ögat räckte. Trots avsaknad av snö och vita vidder gjorde portugiserna sitt bästa att få upp julfeelingen bland palmer och blommor.
Eftersom vi hade Majkis med oss blev det en helg som skulle passa en nybliven 5-åring. På lördagen gick vi på Lissabon zoo. Man kom väldigt nära djuren i parken. Speciellt den här lilla rackaren som hoppade ut och in genom gallret som han ville.
 Jag är väldigt tacksam att de hade räknat ut gallerstorleken lite bättre hos lejonen.

Säl- och delfinshowen var helt fantastisk. Det som var speciellt var att man även kunde se delfinerna och tränarnas konster under vattnet.
 På kvällarna gick vi runt i vårt område, åkte karuseller och shoppade i affärerna som var öppna till 22.00. Och vi njöt av julbelysning utöver det vanliga.
 Och i varje gathörn stod en försäljare och rostade kastanjer så det rykte över halva stan. Så fantastiskt härligt tänkte jag och köpte oss en liten påse myspys-rykande kastanjer.
 De var hur äckliga som helst.

Majkis upptäckte en himla bra grej på vårt hotellbadrum. Innan läggdags ville hon alltid tvätta fötterna.
- Mamma, jag vill tvätta fötterna i dvdn.
Jag rättade henne inte och sa det heter bidé. Var ju mycket roligare så här.

På söndagen tog vi tunnelbanan till hamnen och besökte det stora akvariumet där. Det var en bit att gå längs strandpromenaden. Som tur var hittade Majkis bänkar som vi kunde vila benen på.
-Kolla! Sverige-bänkar, mamma!

Väl framme var det väl värt promenaden. Fantastiska miljöer som innehöll både havsuttrar och pingviner. Lunefåglar och tropiska fiskar. Hajar och jättesköldpaddor. Och vi hittade faktiskt Nemo till slut.
 Lissabon var en riktigt skön stad. Charmigt slitna och vackra hus. Vänliga, hjälpsamma människor som gärna hjälpte förvirrade turister. Vi hade det riktigt bra i Lissabon.
 13 grader varmt, sol och våffelätande på uteservering. Ja, så kan man också spendera en decemberhelg.



14 kommentarer:

Ananas sa...

Låter helt fantastiskt :) Fina bilder också!

CreandoPhoto sa...

Härligt värre! Det är ju konstrasterna som gör det. Så jag gissar att hemma i kylan gör sig än bättre nu?! :)

Kramar

Photo by Maria sa...

Låter som en mysig vistelse =)

Kram Mia

Anonym sa...

Sticker in med en liten virkfråga här om det går bra.
Är ett stort fan av dina fina mönster och undrar vad du använt för garn och virknål till den coola glöggrenen. /Lisa

kungen o majkis sa...

Jag använde Freja eller jubileumsgarn (akrylgarn) och virknål nr 3.5. Lycka till :-)!

j´shörnan sa...

visst är det vacker men nästa gången du tänker åka till portugal ska ni åka till porto där kommer jag ifrån och tycker det är det vackraste stad i portugal kram maria

Annika GW sa...

Vilken trevlig decemberhelg! Rostade kastanjer smakar lite som varm potatis tycker jag. En enorm besvikelse när jag väl provasmakade hos min dotter i Schweitz. Där finns det försäljare i varje gathörn o folk går o mumsar på kastanjer överallt! / Annika

Hildas hem - Sofia sa...

Vilken underbar minisemester! Jag skrattade gott när du skrev att kastanjerna var hur äckliga som helst. Jag delar samma upplevelse :)
Fin bilder!

Jag önskar dig en härlig dag!
Kram Sofia

kvinnan med koftan sa...

önskar att jag vore där.....

Anonym sa...

hej. var beställer du dina namlappar som du sätter på det du gör??
Tack för en bra blogg!!

//Emelie

kungen o majkis sa...

Emelie:
Jag beställer mina namnlappar på www.minanamnband.se :-)!

Emelie sa...

tack!! då ska jag bara komma på vad jag ska ha för namn...

// Emelie

Malin på pastill.nu sa...

Det låter underbart! fina bilder och underbart skrivet som alltid. Du är en av få där jag orkar och faktiskt vill läsa allt som skrivs <3

alarnophotography sa...

Åh jag gillar Lissabon! Vi var också på Oceanario (reservation för min stavning) när vi var där, störtmysigt! God Jul!