onsdag 26 december 2012

En annan dag. Ett annat bröd.

Och så var glada julen snart över för den här gången. Bara en liten pyttig annandag kvar. 
Vi hade en väldans mysig julafton. Julbord. Som sig bör. Kalle Anka med fika. Som alltid. Fyllde därefter på med julgodis. Tomtebesök. Såklart. Paketöppning i ett huj. Pulkaåkning i den nyfallna snön. Och sedan tomtegröt. Och julbord igen. Och till sist lite ostbricka. Lika bra.

Jag är väl egentligen ingen julbordsfantast. Jag gillar bäst köttbullarna och ägghalvorna. Och favoriten är faktiskt skinkmacka. Med julmust till. Ja, och sen kan det räcka. Och till i år hade jag bakat ett par lingonbröd till skinkan. Receptet har jag fått av min rara vän M. Receptet var kopierat från en bok. Vet inte vilken bok. Men brödet var på sidan 84. Och nu ligger det i bloggen. I inlägg nr 529.

Yoghurtlimpa med lingon. 
1 bröd

3 dl rågsikt
3 dl grahamsmjöl
1½ dl vetemjöl
½ dl krossade linfrön
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl lingonsylt
½ dl sirap eller honung
3 dl yoghurt eller filmjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång brödform (1½ liters).
Blanda mjölsorterna, linfrö, bikarbonat och salt i en bunke. Tillsätt lingonsylt, sirap eller honung och filmjölk eller yoghurt. Blanda väl. Klicka ut degen i formen och jämna till ytan. Grädda brödet i nedre delen av ugnen tills det har fått fin fär och är genomgräddat ca 1 timme. Stjält upp det sedan det svalnat något och låt det kallna på galler under bakduk. Låt det helst vila tills nästa dag innan det skärs.

Gott blev det.

 
För oss är den här annandagen en skön hemmadag. Som vi piffar till med att äta ute i kväll. Inget säger annandag så mycket som sushi. Men tills dess....bara vara. Inga måsten. Förutom en stunds virkning. Och AfterEight-ätande. God fortsättning på er.

1 kommentar:

kungen o majkis sa...

Om någon har försökt göra detta brödet och tyckt att det inte blivit bra....så hade det smugit sig in ett fel i receptet. Bakläxa till mig :-D. Nu är det rätt :).