söndag 2 december 2012

Virkad enhörning.

 Och så har Majkis varit på 5-årskalas igen. Denna gången var det ett prinsesskalas som stod på programmet. Alla kalastjejerna såg ut som små, rosa och fluffiga prinsessbakelser. Och vad passar väl bättre på ett prinsesskalas än en virkad enhörning som present.

Enhörningen är virkad efter hjärtkattsmönstret. Med lite egna enhörningsändringar. Tildagarn och virknål nr 3,5
Andra december. Snö och massa minus på termometern. Ha en förskräckligt glad första advent, hörrni.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag fastnar redan på huvudet när jag gör detta. Det går helt enkelt inte och jag börjar undra om jag gör fel. Ska jag virka varv på varv, och i så fall hur ska jag veta när nästa varv börjar? Eller ska jag göra lösmaskor i början av varje varv och försluta med en smygmaska?

Millas hem sa...

Ursöt!! Och gran girlangen nedan...kanon!

Du är så himla duktig!!

Kram Camilla

Nenne sa...

Hej!
Jag kikar här varje dag o tycker att det du virkar, dina bilder och dina texter är fantastiska!
Du ÄR the Virkmeister!!

Liten fråga. Vad fyller du dina alster med? Jag har hittills använt innehållet från en slaktad kudde alt innehållet från sönderlekt och trasig gosedjurskudde. Men jag tycker det "kryper ur". Köper du nåt särskilt att fylla med?

Ha en bra dag!!

kungen o majkis sa...

Anonym: Jag brukar markera var varven börjar med en liten säkerhetsnål, gem eller något annat jag har liggande :-D! Och man virkar runt, runt bara :-).

Lycka till!

Nenne: Jag fyller mina djur med Kuddstopp från Kristinedals fabriker. Men är det så att din fullning vill hoppa ut så kanske det är så att du vrkar lite för glest..testa att gå ner en virknålstorlek kanske det håller sig på plats :-)!

Lycka till :-)

Nenne sa...

Tack för ditt tips! Det ska testas redan ikväll!

Ha en bra dag!

Millas blogg sa...

Hej! Gud vad mycket fint du gör. Jag har nyss lärt mig virka. Har nu virkat en katt till sonen och tänkte göra en häst till dottern. Jag undrar om du skulle kunna beskriva hur man gör mullen på hästen. Förstår inte riktigt hur man får till det med näsborrarna eller har du sytt på dem senare? Med vänlig hälsning, Camilla

kungen o majkis sa...

Camilla: Mulen har jag gjort ungefär så här:
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel
varv 2: 2 fm i varje
varv 3: öka i varannan maska.
varv 4: öka i var tredje maska.

Och så virkar du runt tills mulen är tillräckligt lång. Jag brukar minska ett par maskor på de sista varven så mulen håller en rak o fin form. Näsborrarna har jag gjort separat. 6 fm i svart en magisk cirkel. Byt färg, en sm och en fm i första maskan, 2 fm i den andra och en fm och en sm i tredje. Och sy fast på mulen.

Lycka till!

Millas blogg sa...

Tack så mycket för svar! Fick till en mulle nu efter din super bra beskrivning! Tack! Med vänlig hälsning, Camilla!

Jennie sa...

Alltså, jeesus, alla barn där du bor måste ju ÄLSKA Majkis! För vem kommer med bäst presenter? Jo, det är Majkis!
Hade jag varit fem och bott på er ort så hade jag älskat Majkis.
Och hade jag varit fem och bott på er ort så hade jag smugit in min födelsedag sju gånger per år. Det är ju så många kalas på ett år, vem minns när mitt var senast?