söndag 27 oktober 2013

Virkad pläd. I sicksackmönster.

Min systerdotter fick för tre veckor sedan sin andra dotter. En ljuvlig liten krabat som vi fick äran att träffa för allra första gången idag. Så fin. Och hon luktade så där väldans gott.
 Jag har under hösten virkat en pläd till henne som hon fick i välkommen till världen-present. En pläd med sicksackmönster i vitt, grått, rosa och cerise.
När jag skulle starta upp pläden tog jag hjälp av detta youtubeklippet. Det är allt lite tidskrävande att virka sicksack, himla tur att det är rackarns roligt också.

Pläden är ungefär 100 cm på längden och 85 cm bred. 74 varv alltsomallt. Virkad i Tildagarn, och jag tror att det gick åt 3 nystan av varje färg. Virknål 3,5.
 
 Hoppas att den sicksackiga pläden kommer värma lillsöt gott.

Majkis: Du och mamma är ihop, pappa. Ni är gifta!
Pappan: Nej, vi är ju inte gifta. Kommer du ihåg vad det heter när man bor ihop när man inte är gifta? Det börjar på sa.....
Majkis: Jag vet! Sabotage!!

Ja. Sabotage eller sambos. Vilket som.

26 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Varje gång jag hälsar på här så blir jag så himla sugen på att ta tag i nåt större virkprojekt igen, men det blir liksom aldrig av. :( Min virkmoral är låg för tillfället.

Älskar färgkombon på pläden, förresten!

Anonym sa...

Åh vilken fantastiskt fin filt! Vilket jobb!! Ps. Undrar var du beställer din namnmärken?

kungen o majkis sa...

Jag beställer mina namnmärken här:
http://www.minanamnband.se/

Helena Högberg sa...

Det är så roligt att virka zig zag! Jag såg plädar på nätet, tyckte de var så himla snygga, men tänkte att det orkar jag nog aldrig virka. Men istället har jag virkat 4 långa löpare och 2 dockfiltar, så jag hade lika gärna kunnat gjort en pläd :)

CreandoPhoto sa...

Underbara pläden! (jag har en på gång som kommer att ta ett liv att göra färdigt...)

Och underbara unge - sabotage! :D

Systeryster och jag .... sa...

underbar filt i härliga färger...
tänk vilken present att få

Kerstin sa...

Vilken fin pläd! Din systerdotter kan inte bli annat än överlycklig! :)

Cias Små Ting sa...

Kanonfin filt! Visst är det härligt med zickzck, jag tröttnar aldrig!

Hon är för rolig Majkis! Så härliga tankar om livet hon har!

Anonym sa...

Hamnade på din blogg för ett tag sedan då jag älskar att virka :)Kikar in med jämna mellanrum sedan dess...vilka fina grejer du gör. Vilken filt-vilket jobb och vilken fantastisk gåva att få!!!

//Anna

skapa och inreda sa...

Helt underbar filt i så fina färger.
Skrattar så gott åt Majkis härliga fundering :) Sabotage! :)

Ida sa...

Majkis ... världens bästa Majkis (för att travesetera på en viss Astrid Lindgen figur)
Hon skulle bli en jättesöt brudnäbb. Tänkt på det nån gång?

Rumpetuss sa...

Underbar pläd och underbara Majkis!!! Bra kommentar tycker jag ;0)

Anonym sa...

Vilken underbart fin pläd!! Tack för att du ger oss andra "virknördar" så mycket härlig inspiration! :)
Å underbar var även kommentaren från din dotter.. =D

//Märta

Emilia sa...

Vacker pläd och härlig kommentar!

leaS sa...

Hel underbar filt, tänk att få vara liten bebis under den. Vilken lycka. Så fin!

Sockan o Vanten sa...

Vilken fantastisk pläd!!

LottaB sa...

Underbara Majkis. Jag blir så glad av hennes kommentarer och tankar. Jättekram till er båda

Malin på pastill.nu sa...

Men jag dör vilken fin filt! Får jag adoptera dig som syster? Alltså, min syster är jättebra hon också, men hon virkar inte så där fina saker.

Erika sa...

Du gör så mycket fint och har en helt underbar blogg.
Har gjort många sjalar av dina mönster. Tack för att du delar med dig!
Nu äntligen ett fint zick Zack mönster ska genast virka mig en halsduk.

Fröken Prickig sa...

Vad fin pläd! Måste pröva det där någon gång!

Anonym sa...

Jätte fin! Vet du hur många maskor du la upp?

Lovely Things! sa...

Älskar denna sicksack pläd! Tar du upp beställning på denna är jag jätteintresserad??
Med vänlig hälsning, Annika

Lovely Things! sa...

Älskar denna sicksack pläd! Tar du upp beställning på denna är jag jätteintresserad??
Med vänlig hälsning, Annika

Anonym sa...

Vilken otroligt fin pläd! ALLA plädar du visar i bloggen är superfina - man blir verkligen imponerad! Och inspirerad - tack för det!

Carin sa...

Hej hittade din blogg tack vara en bild på en av dina döskallesjalar ;). Så fina! Älskar denna filten i zink Zack. När du skriver virknål 3,5 menar du 3,5 mm då? Har virkat din spindelsjal och döskallesjal och älskar att virka men mina verkar bli mindre än dina :/. Tack för en underbar blogg och härlig virkningsinpiration! Älskar Majkis kommentar om sambos ��.

Med vänlig hälsning, Carin

Marie sa...

Hej!

Så himla fin filt! Vill du dela med dig av mönstret eller kan tipsa mig om vart jag kan hitta det?

/Marie