söndag 24 november 2013

Målade kottar och fluffiga gåvor.

Ett par kvällar denna veckan har jag och Majkis gått på månskensspaning. När man är på månskensspaning tar man på sig varma kläder och går ut i mörkret med ficklampor. Tittar på månen och på stjärnorna. Och så letar man och plockar kottar. Typ hundra är lagom.
Och när våra månskensspaningskottar hade torkat till inne i stugvärmen målade vi dem med vit hobbyfärg. Och strödde på med en massa guldglitter. Nu har vi vitmålade kottar i varenda vrå. Och vitmålade kottar i varenda vrå blir man glad av ska jag få be att tala om för er.

Och häromdagen kom Majkis hem från skolan med en plockad blomma till mig.

-Jag vet ju att du gillar att virka, mamma, så jag plockade en blomma som du kan ha till stoppning.
 
Oj. Tack. Så fin.
Ruffsetuffsig, vissen och lite brunskruttig var den. Men såklart att den måste sparas. Jag gjorde som Tim Gunn i Project runway brukar säga:
Make it work.

Och om ni tycker att det ser ut som att det står jul på mitt kakel så är det en synvilla. Inte tjuvstartar jag med julpyntet inte. Inte jag inte.

12 kommentarer:

Om Ett Hus sa...

Du är för rolig! :) Min favoritblogg, alla kategorier! Kram

Zoo keeper sa...

En gåva från hjärtat! Värt mera än någonting annat! :-) Påminner mig om de där "smittsamma" pussarna man fick när barnen var riktigt små. Det var bara att tacka och ta emot de där snorslemmiga och salta små pussmunnarna! :-)

Alviti sa...

Du skriver så härligt och majkis är ju bara underbar :)

Fiff sa...

Men så fint sagt och tänkt av henne ♥

Maria-sjömansfru och mamma sa...

Vad gulligt tänkt av henne och du "you maked it work" verkligen. Snyggt!

Sandra Jenny sa...

Min julkänsla har kommit nu och att läsa igenom din julkategori är ju minst sagt inspirerande. Men jag tycks inte hitta mönster på de skumma tomtarna. Du visade ju de för längesen men det vore kul om du la upp mönster på dom för de är ju helfestliga!

Sara Dahlström sa...

Hej!

Jag undrar om du delar med dig av mönstret till Rödluve-huvan?
Skulle uppskatta det MYCKET! Tack på förhand. PS du har en fantastiskt fin blogg och jag älskar dina virkade "saker".

Emilia sa...

Vilken söt kommentar :) Och vinterjulmysiga bilder!

Karin sa...

Men det var den gulligaste stoppningen jag hört talas om :) Karin

stina sa...

Trillade in på din blogg och den gjorde mig glad:)
Bara så du vet!

Anonym sa...

Vilken fantastisk blogg, hittade hit via din fina virkade miniuggla och inser att hela din blogg gav mig så mycket mer. Jag blev så glad över det du skriver och hur du skriver, vilken talang du är. TACK för all positiv energi :-)
/Susanne

Anonym sa...

Jag är inte lika pysslig som du men din blogg inspirerar! Du verkar så mysig och rolig! Blir på gott humör när jag läser din blogg. Kram från en trebarnsmamma med en nyopererad cp prins!