söndag 10 november 2013

Virkad glöggtomte. Med mönster.

 Senaste två åren har jag virkat en figur till årets glögg. Och så ger jag den till min pappa på fars dag. Första året blev det en glöggren. Andra året en glögg-snögubbe. Och i år hade jag tänkt mig en tomte. Och eftersom årets Blossa-glögg var så röd och fin i sig själv gjorde jag en liten grå tomte. Med en tomteröd halsduk. Känner man sig riktigt wild and crazy kan man ju även göra tvärtom. Tomteröd luva och hals och en tjusig grå halsduk runt halsen.

Virkad glöggtomte.

Huvud. 
i vitt
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt så varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7-11: en fm i varje maska.
varv 12: 1 fm i de fyra första maskorna, sedan en minskning( virka ihop de två nästkommande maskorna), fortsätt så varvet ut.
varv 13: 1 fm i de första tre maskorna, sedan en minskning. Fortsätt varvet ut.
varv 14: 1 fm i de första två maskorna, sedan en minskning. Fortsätt varvet ut.
varv 15: 1 fm i den första maskan, sedan en minskning. Fortsätt varvet ut.

Hals. 
i grått
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4-19: 1 fm i varje maska.
Längden på halsen är ju beroende på vilken sorts glögg du har...testa på flaskan vart efter. 

Knappar.
i vitt6 fm i magisk cirkel, slut ringen med en smygmaska. Gör två.

Skägg.
i vitt
virka 20 lm, virka tillbaka på lmkedjan och virka tre stolpar i varje maska med början i tredje lm från virknålen.

Luva.
i grått
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel
varv 2+3: I fm i varje maska.
varv 4: 2 fm i varje maska.
varv 5+6: 1 fm i varje maska.
varv 7: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 8+9: 1 fm i varje maska.
varv 10:1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 11+12: 1 fm i varje maska.
varv 13: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 14+15: 1 fm i varje maska.
varv 16: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 17-25: 1 fm i varje maska.

Halsduk.

virka 80 lm. Virka sedan två varv med stolpar.

Jag broderade dit ett par små yrvakna ögon och målade dit lite rosa på kinderna. 


 Jag tror han gillar russin. Och mandlar.

23 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Jag har gjort din glöggren två år i rad nu men i år kanske det får bli en tomte då istället. :)

Emilia sa...

Fin!

Mamma Mia sa...

Fin tomtefar till far men blir helt plötsligt nyfiken på vad du virkar till mor på mors dag.

LottaB sa...

Tack du underbara!
Nu är julklapparna snart klara. I alla fall de som ska ges till dem som får en liten "symbolisk" gåva De får en helt enkelt en flaska glögg med en rolig/julig figur på. Lätt som en plätt när du gjort jobbet åt mig med idé och mönster. Nu är det bara att sätta fart. Alla tre olika ska göras och några av varje.
Så "Gojul pårej" i förskott

Malin på pastill.nu sa...

Men så söt! Nu kanske glöggrenen får hänga på en saftflaska istället :-)

Birgitta A sa...

Tack!
Snällt att du delar med dig.

Systeryster och jag .... sa...

så fin och vilken bra ide

HaakBrei-n sa...

What an Sweety! Good idea!

Alviti sa...

Efter några jular med glöggren kanske man ska pröva en tomte då ;) Jag länkade till dig idag. Inte första gången och antar att det inte är sista ;) Tack för att du delar med dig av alla dina fina mönster. Kram carolina

Rumpetuss sa...

Vilken väldans fin glöggtomte!!!

Anonym sa...

Så fiin! Tack för mönstret, tomten ska bli en gå-bort-present. MVH Agge

Marobelda sa...

Så söt! Tack för att du delar med dig av ännu ett mönster!

leaS sa...

Underbar, den måste jag göra. Det är alltid lika spännande att se hur fin årets glöggflaska blir. Tack för tips & mönster

Mika sa...

Tack för mönstret! Nu är julens alla gåbortspresenter räddade. Glögg med virkad figur, vad mer kan man önska

Lebanezzas sa...

Fin blogg du har!

Annika GW sa...

Så perfekt med en tomte till den röda flaskan! Kul ide! / Annika

Fröken Fräken sa...

Oja, glöggrenen minns vi ju! :-) Tomten ser lite full i sjutton ut så det är nog mycket möjligt at han också tar sig en hutt av glöggen när man tittar bort!

Vänta nu, låta klövern vissna ner, låta bli att vattna och typ nästan ta död på den? Nämen, ska man göra så, medvetet?!?! Vet inte om jag nämns...

PyssligaTing sa...

Åh, vad kul med en tomte! Glöggrenar och snögubbar blev uppskattade julklappar ifjol så iår kör vi tomtar då ;)

Pigtails sa...

You have a stunning blog! Xxxxx

Marobelda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Sofie J

Efter att sett din dödskallescarf och glöggfigurerna. Ska jag nu lära mig att virka. Sticka har jag tröttnat på för stunden behövde ngt nytt. Tack!

Rebecca sa...

Så fin.har gjort snögubben i morse med, kommer lägga upp på min blogg och länka till dina inlägg ��

Anonym sa...

Go a size up Customized Jersey was too small for my boyfriend who is a XXL in all other clothes.