fredag 29 november 2013

Virkade snöflingor. Och favoritfonter.

 Jag har virkat snöflingor. Pastelliga sådana för det är just en pastellig jul jag vill ha i år. Pastelligt och lite rödvitprickigt. Receptet på snöflingorna hittade jag här. Jag gjorde en liten egen ändring på topparna för att få dem som jag ville ha dem. Snabba och roliga är de att virka. Jag använde mig av virknål nr 3,5 och Tilda bomullsgarn.
Jag stärkte mina flingor med sockerstärkning. Plättlätt. Man tar hälften socker och hälften vatten. Låt oss säga 1 dl socker och 1 dl vatten för enkelhetens skull. Häll dem tillsammans i en kastrull och värm på tills sockret har löst sig och sockervatten-blandningen är helt genomskinlig. Passa så det inte börjar koka.
Sedan är det bara att slänga ner de virkade stjärnorna och tryck lite på dem med en gaffel så lösningen tränger in i garnet. Skaka av flingorna överflödig stärkning och lägg dem på en bricka av plast. Rätta till flingorna så de ligger snyggt och låt dem torka ett par dygn. Sedan har du snygga, stela flingor som inte slokar när man hänger upp dem i granen. Eller i fönstret. Eller på en loppisfyndad ljusstake.

Och jag har fått ett par förfrågningar om vilka fonter jag brukar använda i bloggen. Tyvärr har jag inte kvar länkarna till dem. Men jag gissar att farbror Google har dem gömda nånstans.
Här har jag radat upp mina favoriter:


Detta inlägget skulle egentligen ha gjorts tidigare i veckan. Men vi har haft fullt upp med födelsedagsfirande. Barnkalas i gympasal med efterföljande träningsvärk hos mamman. Och så släktkalas. 
I onsdags blev nämligen Majkis hela 6 år. Och ni må tro att hon var laddad kvällen innan när hon skulle somna.
- Mamma, vet du vad som händer imorgon?!
-Näää, ingen aaaning.
-Imorgon börjar jag byta år!

Gott nytt år, älskade unge.

12 kommentarer:

Elin sa...

Nog för att jag fattar att du menar 1 dl socker och 1 dl vatten men du kanske vill att rätt ska vara rätt ;)

kungen o majkis sa...

elin: Fixat ;-)!

Malin på pastill.nu sa...

Men åh så fina flingor! Toksöta!

malida form sa...

Åh så fina! Dina toppar gör flingorna mycket mer snöflinga-lika. Hur fick du till dem? Jag är så dålig på att improvisera i virkning...

HaakBrei-n sa...

Nice snowflakes♡

Systeryster och jag .... sa...

fina


Man får kloka funderingar från sina barn

Anonym sa...

Jag vill gratta söta Majkis i efterskott och hoppas att hon får ett underbart år.
Monica

Petra / Popetotrora sa...

Men jösses så fina!! Kanske att jag ska samla tålamod att virka mig ett gäng såna där. Jag ser framför mig att vita och grå skulle passa utmärkt till den jul jag tänkt mig hemma.
Kram //Petra

Rebecca sa...

Å, vilka fina. Du har händelsevis inte lust att översätta mönstret och skriva hur du gjorde i topparna?

Rebecca sa...

Å, vilka fina. Du har händelsevis inte lust att översätta mönstret och skriva hur du gjorde i topparna?

stina sa...

Jag vill också virka såna! Jättefina! Glitterspray på skulle man kunna ha på :) skulle också önska beskrivning med dina toppar på svenska. Har virkat ca 1000000 ugglor i olika storlekar och känner mig redo att prova något nytt. Bra blogg!
Kram stina

Helena sa...

Ruskigt, ruskigt fina! I mina drömmars värld hinner jag göra ett par hundra innan jul att hänga upp här hemma. I den riktiga världen inser jag att jag kanske hinner göra en mellan blöjbytena på vår 4-månaders bäbis och hockeyträning, orkesterträningar och allt annat som de andra två barnen har. En, eller kanske en halv. Problembet är bara att jag inte fattar ett skvatt av den engelska beskrivningen. Så jag tänkte om utifall att du känner lite extra julstämning någon dag, till exempel på en torsdag kväll, så vore det en fin klapp att få mönstret översatt. En sådandär fin klapp man uppskattar extra mycket när man har amningsmos i hjärnan och inte klarar av att översätta en engelsk text...