onsdag 20 november 2013

Virkad nätsjal.

Majkis var på barnkalas i helgen. Jag virkade en sjal till den nyblivna 6-åringen. Jag virkade den i varmt och gott Freja-garn och Carolina-garn. Jag använde mig av två olika rosa för att det skulle hända lite i sjalen. Virknål nr 4. Mönstret till själva sjalen hittar ni här. Och så virkade jag på en liten spetskant, samma som jag brukar göra på mina spindelsjalar. Mönstret till den spetskanten hittar ni här. Jag har använt mig av de första två varven som vanligt.
Och den värmer faktiskt ganska gott runt halsen även om det är mer hål än sjal i sjalen. Sjalen fick sova i födelsedagsbarnets säng på natten. Bättre betyg kan man knappast få.

Och här kommer dagens tekniktips. Det flödar inte av tekniktips på den här bloggen precis, kanske mest för jag oftast inte är så intresserad av teknikgrejer. Men jag måste bara tipsa om en himla bra grej som jag köpt. Min nya hårlockningsmaskin. Babyliss secret curl. Man tar en hårslinga och klämmer maskinen över slingan vid hårbotten. Och sluuuurp så suger maskinen in hårslingan. Ut kommer fantastiska lockar. Jag gillar. Nej förresten, jag störtgillar min hårlockningsmaskin. Så här fin blev Majkis i håret när jag testade den på henne till kalaset i helgen.
Ja, ni ser ju. Störtgillar.

12 kommentarer:

Mamma Mia sa...

Fångad i din blogg igen och den här gången i en nätsjal 😊 Som vanligt jätte fin!

Hemma hos Razzel sa...

Det var ett bra julklappstips till mina långhåriga flickor!¨

Elin sa...

Jag har virkat nåt liknande, en krakasjal som tidigare fanns på virkpias hemsida virkad nerifrån och upp. Smidigt att kunna använda upp allt garn, även om man inte vet exakt hur stor sjalen blir till slut! Tjusigt med kant dock, det ska jag testa nästa gång :)

Fru Olsson sa...

Du skojar vilket tjusigt hår hon har tjejen... Oj, nu måste jag spara, spara, spara. Jag som har tant-kort just nu... Eller kanske ska jag satsa på Lill-Tjorvas. Han vägrar ändå att gå till frisören så där kan det finnas potential till långa lockar.

// Karin

Ananas sa...

Superfin sjal!

Camilla sa...

Men jösses vilket hår! Nu vill jag ha långt hår! Den där nätsjalen ska försöka prova, vi får väl hur det går, jag är sämst på att följa beskrivningar, allt jag virkar gör jag efter eget huvud. Men jag har iallafall lärt mig star stich från Youtube, ett stort framsteg.
Jättefin sjal och present!

Photo by Maria sa...

Duktiga du!! Perfekt present..
Och så fin Majkis blev i håret..

Kram Mia

HaakBrei-n sa...

Wow nice shawl! Beautiful color ;-)
Greetings Chantal (HaakBrei-n)

Kerstin sa...

Vilken härlig sjal och det lät ju som att du fick ett väldigt gott betyg! :)

Kika gärna in på min virkblogg :)

/Kerstin

Grodmamman sa...

Nu blev jag sugen på att virka en ny sjal, så fin!:)
Och vilka lockar hon fick, Majkis! Jag har självlockigt hår, men dottern har knappt en böj i sitt hår och vill ofta ha lockigt. Kanske vore något i julklapp...
Lram

Hjärtan och cupcakes sa...

Vilken fin nätsjal!
Vore något att virka till min 7-åriga dotter, som tokgillar sjalar.
Carina

Lena sa...

Fastnar totalt på din blogg! Du är så fantastiskt kreativ och så generös med dina mönster - tack för det! Och när jag såg youtube-klippet om hårlockningsmaskinen bara dog jag! MÅSTE HA! :)