lördag 16 november 2013

Små papperspompoms.

 Jag har gjort pompoms i papper. Plättlätt. Och allt du behöver är en cirkelstans, papper och lim. Du börjar med att stansa ut 6 cirklar.
 Sedan viker du dem på mitten så de ser ut som små tacoskal.
 Sedan limmar ihop dem genom att ta ett tacoskal och limma tillsammans med ett annat tacoskal. En tacoskalsida i taget.
 Och när du limmat tillsammans alla 6 papperscirklarna ser de ut så här. En snygg liten boll. Och när du gjort en boll, ja, då kan du lika gärna göra flera bollar.
Jag valde att trä på mina papperspompoms på ett rosa snöre. För papperspompoms på snöre blir man glad av.
Tänk om man skulle göra väldans många små pappersbollar och trä dem på ett väldans långt snöre. Och tänk om man skulle ta och ha den väldans långa papperspompomgirlangen i granen. Tål att tänkas på. För papperspompoms på snöre runt en gran blir man nog också glad av.
Får man kalla dessa bollar för pompoms förresten? De är ju inte så fluffiga och trådiga som de ska vara? Aja, i min blogg får de iallafall heta papperspompoms. Så det så.

Och Majkis har börjat prata om Elvis. Jag vet inte vart hon fått nys om Elvis, men hon verkar gilla honom iallafall.

-Mamma, visst är Elvis snygg?
-Ja, han var snygg, men han är ju död nu.
-Varför dog han? undrade Majkis.
-Vet inte, Majkis, sa jag.
-Men alltså...var han för gammal eller blev han uppäten?

10 kommentarer:

marie sa...

Fiffinurligt som alltid... Och fint !

Karin sa...

Men vilket tålamod du måste ha, de var verkligen supersöta och fina att dekorera med. Gillar den lilla "flasktomten" Ha en fin söndag Karin

Mia sa...

Men du så söt! Så liten och fin! Håller på att göra en cirkelvimpel lite problem med cirklarna annars går det bra. Hur funkar punschen när man gör många blir din också lite slö?

Emilia sa...

Söta!

Rumpetuss sa...

Vilken kul ide, hur fint som helst!!!

TIJNA sa...

Men jag dör litegrann - uppäten?! Hahaha! 😂
Och jättefina pompoms. Man får kanske se om man kan fynda en sån där stans nånstans.

Ananas sa...

Åh så söta! Helt klart något att bli glad av :)

Malin sa...

Om man får välja de på de två, så blev han helt klart uppäten.

Runge form - Karin sa...

Fantastisk fina pompoms! Jag blir glad i hela kroppen :-)

Malin på pastill.nu sa...

Hör söta som helst! Ett tips om man vill att det ska gå lite snabbare är att lägga 3-4 rundlar på varandra och sy rakt över, sen vecklar man ut dem :-)