söndag 22 december 2013

Granen står så grön och grann i stugan.


Nu har vi äntligen kommit dit. Dit jag har längtat i flera månader. Dags att önska en god jul.

Ja, nu är det så mycket jul som det kan vara i det Kungen & Majkiska hemmet. Fjärde ljuset är tänt. Pappan och Majkis har varit och huggit en liten, sned men rar gran. Den lilla, sneda men rara granen är klädd. Vi har gjort ett något rasat pepparkakshus. Vi har gjort aningens för lös, men god knäck och aningens för gyllenbruna, men goda saffransskorpor. Vi har köpt och slagit in alla julklapparna. Hey, vi har till och med slagit in tavlorna här hemma.

Och även en kökslucka har blivit inslagen med ett rött sidenband.
Bakom kökslucka 24 finns det skumtomtar. Massa skumtomtar.

Nu fullkomligt dånar hela huset av jul. Tänk om det bara kunde komma några snöflingor till på tisdag med. Tänk vad fantastiskt härligt det skulle vara.

Och så hade vi fina vänner över på mat igår. De hade med en tackförattvifickkomma-gåva.
Hemmagjort julgodis. Gjort med kärlek. Nu får vi hoppas att innehållet i glasburken överlever tills på julafton. Jag är tveksam. Ytterst tveksam.

Och efter som de flesta nu har fått årets julkort.....
Låt mig presentera. Årets julkort 2013. I år illustrerat av Majkis:
Tänk va, hela vår familj fick vara med på kortet i år! Och så juligt glada vi är! Gillar speciellt att jag ser ut som en liten rund julköttbulle. På pricken likt.

Och med det vill jag önska er en riktigt, riktigt god jul! Må era granar vara gröna och era juldagar sköna.

Ta hand om varann. Vi ses på andra sidan julen.


17 kommentarer:

Alviti sa...

Underbara jul! Önskar er en trevlig sådan :)

Anonym sa...

Vad underbart härligt du skriver! Så skönt att höra att allt inte är få fantastiskt perfekt men att det duger ändå!

En riktigt god jul önskar jag dig och dina fina där hemma!!

/Maria

Anonym sa...

Underbar kökslucka! Älskar den :) en riktigt god jul till dig/er också. Tack för detta halvår som jag hittills följt dig. Kram Emmelie

Anonym sa...

Tack för en fantastiskt härlig och inspirationsrik blogg, jag följer den med mycket värme för dig och din härliga och underfundiga familj. Dessutom har jag fått virkkrokarna att skutta av gläldje över alla fantastiska virk-recept du delat med dig.
Ha en härlig God Jul och fantstiskt Gott Nytt År!
// Agneta från Salem

Systeryster och jag .... sa...

underbara inlägg du gör
gillade skåpsluckan ... och det fantastiksa julkortet

go jul på dig och din härliga blogg

Cicci H sa...

Rolig kökslucka :-). god jul!

Fröken Fräken sa...

Just ja, det var ju något år jag slog in en tavla med rött band till jul också.. kanske man skulle ta tag i.. istället för att städa alltså ;-D
Jag tror att de bästa jularna är det där med något rött, något snett, något bränt och något fått :-)

God jul!

Rumpetuss sa...

God jul!!! Underbar gran o julkort!! Vilken kul id'e att slå in tavlorna o skåpet!! Kanske lånar den id'en!

CreandoPhoto sa...

Helt underbart att slå in tavlorna som paket!!! Jag är helt tagen, tycker det är underbart och önskar ju att jag kommit på det själv. Men nu när jag inte har det så tänker jag helt fräckt sno idén och se till att slå in en eller ett par tavlor hos oss också. :D

Kram och en riktigt GOD JUL!

Emilia sa...

Värsta julstämningen! :)

Petra / Popetotrora sa...

Vad roligt med käksluckan! :)

GOd Jul till dig, fina du! Hoppas det blir kul och mys i överflöd imorgon! Kram //Petra

Ida sa...

Tack det samma.
Är så glad att du tänker fortsätta med bloggen för man blir jämt glad när man hälsat på hos dig.
Ha en skön helg.

Marobelda sa...

God jul och tack för en härlig blogg och allt du delar med dig. Köksluckan var väldigt fin :)

Mia sa...

God jul! Och det där med att slå in avlor var ju en härlig idee något till nästa år tror jag minsann. Och köksluckan med skumtomtar ett måste.

Annika GW sa...

Åh, Vilken underbar mysig jul! Köksluckan är ju allra bäst!!!!! God Jul och Gott Nytt År! Annika

Julia mamma till 3 sa...

Älskar din blogg och all lycka till kungen och er! jag har en fråga skulle man kunna få köpa en vagn mobil? du får jätte gärna maila mig :) Julia.bergqvist@hotmail.se

Anonym sa...

Hej!
Följer dig slaviskt, och har HELT fastnat i virkträsket. :)
Sitter nu med en döskallesjal, och undrar hur du gör med spetskanten? Tycker det är svårt att få det snyggt. :/
Mvh Sandra