torsdag 12 december 2013

Virkad halskrage.

 Vi hade ju faktiskt snö här för ett par dagar sedan. Det var väldans vackert, juligt mysigt och ljuvligt härligt. Förutom skottningen dårå. Den första skottningen som kommer med efterföljande träningsvärk. Varje år. Majkis såg lite bar ut om halsen när hon slängde sig och gjorde snöänglar med ansiktet neråt. Jag snabbvirkade en liten halskrage till henne.
Jag virkade 35 lm, virkade tillbaka med halvstolpar med början i den andra maskan från virknålen. Sedan virkade jag 55 varv med halvstolpar i enbart den bakre maskbågen. Sedan virkade jag ihop den med en rad med fastmaskor så den bildade en tub. Svartglittrigt Freja-garn och virknål nr 5. Och till sist sydde jag på knappar. Inte för att de har nån betydelse för konstruktionen. Bara för att det är så skitsnyggt med knappar.

Och igår ringde det en tant till mig. Från Sundsvall. Hon ringde fel och lyckades ringa mig två gånger i rad. Första gången blev hon arg på mig när jag svarade med mitt namn.

-Erica.
-Det bor väl ingen Erica dit jag ska heller!!!

Andra gången sa hon:
-Det är något fel på min telefon, jag har kommit fel flera gånger idag! Jag ska ringa till Televerket!!

Underbart. Sån ska jag också bli när jag blir stor.

Ikväll är det Ernst hörrni. Jag älskar Ernst.

12 kommentarer:

MirEll sa...

Så fin! En sån får jag nog slänga ihop till min lilltjej också! =)

Anonym sa...

Till tantens försvar måste jag nog säga att för något år sen.. eller två (tiden går så fort vet du) blev jag galet felkopplad gång på gång. Visste aldrig vem som skulle svara i andra änden. Mycket stressigt vill jag lova. Blev väldigt bra på att be om ursäkt ;0)
mvh Agneta

Anette sa...

Vad fin på en fin tjej :)

Sockan o Vanten sa...

Fin halsduk på fin tjej! Gillar din blogg och ditt sätt att skriva.
Glad Lucia! /Ulrika

Fröken Fräken sa...

Först den STORAAAA nyheten; jag har köpt en mössa!! Jag hittar man en med en skunk och öron på så slår man ju till. Även om jag skäms lite att berätta för dig att jag alltså köpte den istället för att virka den.
Jag undrar om jag vågar virka en halskrage istället? Inte om man dömer av den krage jag försökte sy i stickad trikå häromdagen.. men din var sannerligen störtsnygg!

CreandoPhoto sa...

Man kan inte annat än älska Ernst. Och så måste man önska tanten lycka till med Televerket :D

Mamma Mia sa...

Vad fint ... med snö i vardagsrummet! 😍
Till tantens försvar: Inte lätt när man en dag upptäcker att hela världen konspirerar mot en. Då måste man ta i ända från fötterna när man öppnar munnen. Det väluppfostrade, fina slipas av med åren. Bara att hoppas att nästa generation tanter som inte fått munkavel 😷från början inte har samma behov.
Hoppsan, blev visst försvarsadvokat när jag BARA skulle skriva: Härligt inlägg!!!

Annika GW sa...

Älskar snabba smarta lösningar! Det enkla är ofta det bästa och knapparna är ju hur fina som helst! Tur att televerket finns till hjälp när man får kontaktsvårigheter! Annika

Emilia sa...

Fin, fint med knappar och fin bild på Majkis!

Yarn-Madness sa...

Vilken härlig blogg du hade här - roligt att hitta hit!
Superfina bilder, ser ut som en härlig halskrage! :D

Karin sa...

En så supersöt bild på lilla fröken. Din virkade filt är superfin snyggt med det gråa till de andra färgerna. Ha en fin adventskväll Karin

Anonym sa...

Vilken utstrålning din dotter har! Man riktigt smälter..