måndag 7 april 2014

Påskäggspyssel.


För att vara en person som gillar pyssel har jag gjort väldans lite dekoupage under mina dagar. Det har hänt ungefär...låt mig tänka...ja, ungefär aldrig gånger. Men nån gång måste ju vara den första tänkte jag och köpte mig en flaska dekoupagelim. Och eftersom påsken är på antågande kan det ju passa väldans bra att ta sig an ett par gamla påskägg. Ni vet såna med extremt färgglada kycklingar på. Vi har sparat ett helt gäng såna i vår städskrubb. Man vet aldrig när man behöver ett påskägg eller två.

Hursomhelst. Jag började med att måla påskäggen vita. För annars kommer de färgglada kycklingarna skrika igenom. Jag klippte ut rosenmönstret ur en servett. Och på den andra använde jag mig av hela servetten. Jag delade servetten så jag bara hade det översta lagret kvar. Sedan kladdade jag på dekoupage-limmet på äggen och la försiktigt dit servetten/servettutklippet. Klappade lätt undertiden för att få det så slätt som möjligt.


När det torkat till en stund gick jag över med dekoupagelimmet igen för att lacka över servetten för bättre hållbarhet. Och när det torkat ja, då var det bara att lacka en gång till. För ännu bättre hållbarhet.
Jisses, vad roligt det var att dekoupagera. Tur att det blidde lim över.

Och Majkis har minsann också påskpysslat. Hon gick ut och samlade kottar och videung och gjorde ett gäng kottkaniner. Japp. Kottkaniner. Inga konstigheter.

Hur påskigt som helst.

Ikväll ska jag se det första avsnittet på senaste säsongen av Game of thrones. Som jag har längtat. Hoppas ingen som jag gillar dör.

14 kommentarer:

Maria sa...

Hej!

Har du sett detta? http://camillaslivsstil.blogspot.se/2013/04/doskallesjalturtorial.html?m=1
Vad gör man?

Vänliga hälsningar Maria.

Mia sa...

Men du så släta och fina dina blev på första försöket. Jag lyckas aldrig få det skrynkelfritt. Och kottkaninerna ursöta.

Petra / Popetotrora sa...

Ett alldeles utmärkt första försök på decoupage, om du frågar mig! :)

Fröken Pimpinett sa...

Superfina ägg och kottkaninerna var ju bara för söta!

Rumpetuss sa...

Riktigt fina ägg!! Jag har decoupage lim men har inte provat än....kanske ska våga göra det!!! Kottkaninerna var ju ursöta!!!

Photo by Maria sa...

Klart att kottkaniner är påskiga =) Så söta..

Och äggen blev ju kanonfin!!

Kram Mia

Finurliga fröken sa...

Vilka fantastiska kottkaniner!! Faktiskt lite finare än mammas ägg ;) kram.

designofluna sa...

Jag har tänk att jag vill prova men det har liksom aldrig blivit av! Vad fint resultatet blev!

Helena, Craft & Creativity sa...

Så fina påskpyssel, både dina och Majkis! :) Jag har helt fastnat i decoupage-träsket. Från att aldrig testat förut till att använda decoupagelack i nästan alla pysselprojekt. Vaneframkallande... :)

CreandoPhoto sa...

Underbart fint! Men sorry - kottkaninerna vinner nog ändå. Bland det gulligaste jag har sett :D

Lycka är ~ Onnea on sa...

så fina ägg. borde verkligen prova på decoupage, lim har jag ju och servetter...men ingen aning vad jag ska limma på.
kottkaninerna är nog sååå gulliga.
~M~

Annika GW sa...

Nu blev jag sugen att prova jag också! Dom där färgglada påskäggen har jag massor av som tar all plats i påsklådan och inte speciellt fina är dom heller. tack för tips! / Annika

Bibbis blandning sa...

Kottkaninerna tycker jag var alldeles särskilt trevliga. Härligt när fantasin får flöda och det ser ju varenda människa att detta är just kottkaniner av bästa sorten.

Hulda sa...

Så fina påskägg, att jag inte tänkte på det innan... jag som just IDAG har kastat alla gamla påskägg... rensade bland ungarnas leksaker och häpp där låg visst påskägg... Kottkaninerna är toksöta... ungefär som jag tänkte mig att en blandning mellan kanin och marsvin skulle se ut när jag var liten... dock döpte jag mina till mariner ;-)