fredag 11 april 2014

Virkad Elise-sjal.

 Efter alldeles för många spindelsjalar och döskallesjalar, tyckte jag att det var hög tid att prova någon annan sjal.
Efter lite runtsurfande på Ravelry hittade jag mönster på denna fina sjalen. The Elise Shawl.
 Beskrivningen finns både på engelska och som diagram. Diagrammet ser för all del lite rörigt ut...men efter ett tag klarnar det. Och efter bara några varv är det bara två varv man varierar mellan. Och då kan man släppa diagrammet och virka när man tittar på Game of thrones. Eller House of cards. Eller annat valfritt tvprogram.
 Det hela började egentligen med att jag hittade ett garn på rea. Och sedan letade jag mönster som skulle kunna passa. Garnet hette Creative reflection. Köpte två nystan. Ett rosa. Och ett turkos-grön-gult-rosa. Använde mig av virknål nr 5.
Det syns inte på bilden. Men garnet är glittrigt. Väldigt glittrigt.
Så nu kan jag gå runt på stan och glittra i regnbågens alla färger. För vem vill inte se ut som en blandning mellan en sjöjungfru och en enhörning. Liksom.

17 kommentarer:

Emilia sa...

Fin! Då ser vi fram emot många Elise-sjalar nu då :)

Rumpetuss sa...

Grymt fin sjal!!! Vill oxå ha!!! Tack för att du alltid inspirerar!!

Mia sa...

Åh den är ju alldeles underbar!! Fin och sådär lagom glittrig!

Finurliga fröken sa...

Men så fin! Önskar att jag var lika duktig som dig. Kram

Anonym sa...

Unicorn-mermaid is the new shabby-chick ;)

Annie sa...

Vilket härligt garn! Jättesnygg!

PyssligaTing sa...

Åh, så fin sjalen blev i det garnet! Du kommer glittra ikapp med vårsolen :)

Anonym sa...

Vad fin!!!! En sån vill jag också ha!!!!!!!

Catarina sa...

Åhhh.... så fin!!! Du blir en fantastisk sjöjungfru på land :)

Unknown sa...

Gillar det mönstret, har också gjort Elise sjal

Lotta K sa...

Jag har försökt komma åt just det där mönstret men lyckas inte. Jag är medlem o kan öppna sidan men var sjutton finns länken? Jag är ju så sugen på att virka en sån där. Hälsningar Moster Lotta

kungen o majkis sa...

Lotta.
Om du går in på länken i mitt inlägg så kommer du till mönstersidan. På mönstersidan finns det en rad som det står så här på:
This pattern is available as a free Ravelry download.

Klicka på free Ravely download så kommer du till mönstret som du kan ladda ner som pdf-fil.

Annika GW sa...

Svårt att tro att det endast är två olika varv som gör sjalen. Ser mer komplicerad ut än så! Snyggt garn dessutom! / Annika

Gita sa...

Så Snygg!!

Sylvie sa...

Hello !
I really like your Elise shawl. Could you please tell me which yarn you have used. It looks really fabulous! Thank you very much !

kungen o majkis sa...

The yarn is called Creative reflection. Hope you find it :-)!

Anonym sa...

Asså jag får inte till det .. Har gjort enligt mönstret översatt på svenska men blir inte rätt 😢