lördag 30 juni 2012

Mönster till det virkade halsbandet.


Fick ju lite önskemål angående mönster till halsbandet jag gjorde i veckan. Kunde jag ju fixa ihop ett. Och här kommer det. Vi börjar med den tjocka kedjan i mitten. Tildagarn och virknål nr 3,5.

Virka 15 luftmaskor och slut till en cirkel med en smygmaska. Gör 3 lm (räknas som en stolpe) och fortsätt med att göra stolpar varvet runt och slut varvet med en smygmaska. Klipp av och fäst trådarna. Nu har du den första ringen. Och nu ska du göra en kedja. Börja på en ny ring genom att göra 15 lm. Trä igenom lm-raden genom den första ringen du gjorde och slut till en ring med en sm så de sitter ihop. Gör tre lm och fortsätt runt med stolpar. Fortsätt på kedjan till du har sammanlagt 15 ihopkopplade ringar.

Nu fortsätter vi på kedjan som går runt halsen.

När du har gjort den sista ringen och slutit med en smygmaska fortsätter du direkt med att göra 142 lm. Vänd och gör en stolpe i 5 maskan från virknålen. Gör två lm och gör en stolpe i tredje maskan från nålen. Gör två lm och en stolpe i tredje maskan från nålen, fortsätt så hela varvet. När du kommer till slutet virkar du fast kedjan i samma ring som du startade i. Sy även fast kedjan i den andra änden av den tjocka kedjan.
Där har du grunden till halsbandet. Nu över till småkedjorna.
Börja virka i halskedjan precis ovan den tjocka kedjan (vid de röda stjärnorna på bilden). Börja med en smygmaska och virka sedan 50 lm. Och fäst på andra sidan.
Den långa kedjan fäster du också i halskedjan fast på utsidan (vid blå stjärnorna). Gör 100 lm och fäst på andra sidan.


Nu är halsbandet nästan klart. Bara tofsen kvar och den gjorde jag så här.
Jag lade den gulmarkerade tråden längs med pekfingret. Och sen snurrade runt garnet runt handen. Knöt den gulmarkerade tråden. Och lade runt den grönmarkerade tråden runt baksidan och knöt till den också ( blir bättre om man knyter lite löst först och sedan drar av den blivande tofsen från handen och sedan drar åt mer) Och klippte upp trådarna under lillfingret. Snyggade till med saxen för att tofsen skulle bli jämn.

Knyt fast tofsen i mitten av den nedersta kedjan på halsbandet. Fäst trådar. Klart!

Jag gjorde även ett halsband med bara en längre variant av kedjan som gick runt halsen och en tofs. Det tog Majkis direkt när det kom av virknålen. Sedan har jag inte sett det. Jag tror hon gillade det. 


3 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Så himlans fint halsband och så himlans snällt av dig att dela med dig av mönstret!! Måste provas!!!

Anonym sa...

Så himla fint mönster, har just gjort färdigt ett i senapsgult garn, är det okej att lägga ut på min blogg om jag länkar till dig? :)

kungen o majkis sa...

Anonym: Absolut :-)!