tisdag 19 juni 2012

Virkade mobilfodral.

Hej och varmt välkomna till De Virkade Mobilfodralens årsmöte. Vi har två nya medlemmar som tillsammans kommer leda avdelningen De Onödigt Avancerade Mobilfodralens Riksförbund.
Och här kommer de:
 Två mobilfodral gjorda i crocodile-stitch-mönster. En ljusgrön och en aquafärgad.
 Ja, de kanske blev lite stora och tjocka. Men jag kan ju faktiskt inte rå för att min senaste telefon är stor som ett halvt bordhockeyspel. Och jag tror det kan vara bra med lite fluff runt glasskärmen. Om jag känner mig rätt.
Jag hittade det här mönstret på youtube. Mönstret var egentligen till en halsduk. Men jag ändrade om lite så det blev ett mobilfodral istället. Så här gjorde jag:
Börja med att göra 30 lm med akrylgarn och virknål nr 3,5. Slut till en cirkel med en smygmaska. Virka 3 hela varv med fm. Gör 3 lm i första maskan från nålen ( fungerar som en stolpe), och direkt en stolpe i samma maska. Två luftmaskor och hoppa över två maskor och gör två stolpar i tredje maskan. Fortsätt med att göra två luftmaskor och sedan två stolpar i tredje maskan varvet runt. När du kommit varvet runt ska du ha 10 st grupper på två stolpar och två luftmaskor mellan dem. Här har du grunden till crocodile-stitchfodralet. Själva krokodilfjälls-mönstret är lite krångligt att förklara så här i skrift. Men här har ni youtubevideon  med halsduken, som jag kollade på när jag lärde mig. Och eftersom jag redan beskrivit grunden kan ni hoppa in vid 6.15. Vill ni göra en halsduk hoppar ni in vid 0.00.

Gissar att det kommer bli mer virkat med crocodile-stitch-mönstret. Riktigt roligt var det. Och snyggt blev det.
Erica tänker lampskärm.

13 kommentarer:

Li.W sa...

Väldans fina foral :) Lustigt att se att du oxå har fastnat i mobilfodralens träsk :) Själv virkar jag dem på löpande band (dock inte så avancerade som dessa...) men vet inte riktigt vad jag ska ha dem till... försöker få E till att använda dom och säger till henne att -Det är väl roligt att byta mellan lite olika... -Mmm eller hur mamma, svarar hon då...
Kram

Zyzanna sa...

ah they're supercute! I need to practice more my swedish-crocheting-patterns-reading!

MammaElva sa...

Och så snygga.

CreandoPhoto sa...

*asg* Du är helfestlig människa! Får man ansöka om medlemskap? Där du är med vill jag vara med känner jag :)

Kramar Kicki

mest virkat sa...

Vad fina fodral, och riktigt bra med extra fluff ju. Jag kollade in videon, han gillar verkligen sitt garn :-D Detta måste jag testa att virka. Skall bli kul att se vad du mer virkar i krocko!

Emilia sa...

Snygga - läckert mönster!

Vårt lilla hem sa...

Å så jag gillar din blogg, finns ju inte en chans att bli annat än glad när jag kikar in här! Underbart - tack för allt du bjuder på, från virkmönster till bakverk till familj och sköna citat :)

Engelska Villan sa...

Hihi, ser ut som krokodilskinn! Skulle man ju virka en ju!
Kram!

Helena, Craft and Creativity sa...

Tuffa, jag gillar mönstret! Bra med lite fluff om man tappar den i marken (som jag gjorde härom dagen... *krasch*).

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Sjukt snygga! Önskar att jag hade tid att virka ett till mig själv och så måste jag medge att jag är lite avundsjuk på din nya mobiltelefon ;)

Stor kram till dig!

I.M sa...

Så utrolig fine de er!!!!
Dette skal jeg prøve!!!

Ine

Marie Andersson sa...

Underbara! Glad att hitta ditt mönster på svenska även om engelska inte är något hinder. Gillar inte riktigt kolla på filminstruktioner men kikat lite o nu ska jag ta fram garn =) Tack för din sida och kommer återkomma hit (lagd till som favoritsida).

Linda sa...

Hej, vilket garn virkade du med? Är okunnig när det gäller garn och tar gärna emot tips på vilka som fungerar. Tänkte virka med virknål 3,5 (har fastnat för den storleken).